Salute – Toy Soldier

Door Ben van Kempen 16 september 2009 Reacties staat uit voor Salute – Toy Soldier

Mikael Erlandsson is een Zweedse zanger met een aardig groot repertoire. Zo staan er al wat solo albums achter zijn naam en is hij ook zanger in de band Last Autumn’s Dream. We kennen hem misschien ook van zijn optreden bij het Eurovisie Song Festival in 2003. Het is deze man die binnen Salute de vocalen op zich neemt bij debuutalbum Toy Soldier, wat een album vol melodische hardrock blijkt te zijn, waarop Mikael Erlandsson’s robuuste stem goed past.

Ondanks de cover en titel die anders doen vermoeden, staat Toy Soldier eigenlijk gewoon vol met nummers die over liefdesrelaties gaan. Daarbij hebben sommige nummers een vibe met klasse, passie en energie, wat doet denken aan de rock ballads uit eind jaren tachtig en begin jaren negentig van acts als Scorpions. Er zijn echter ook nummers waarbij de klasse plaats maakt voor een stuk meer seksueel getinte tekst, wat het niveau niet erg ten goede komt. De tekst “But if she blows, my head goes BOOM!” uit het nummer ‘Dynamite’ strookt slecht met een nummer als ‘I Really Want You In My Life’, waar Mikael Erlandsson met een prachtige toon van wanhoop zingt. Hoe het ook staat met de klasse van sommige nummers, zelfs bij de betere nummers gaat het vervelen dat elk nummer eigenlijk gaat over verlangen, in welke vorm dan ook. Het nummer ‘Toy Soldier’ is dan ook een verademing, waar de extra ondersteunende zachte vocalen zorgen voor een heerlijk refrein. Bovendien zijn de drums op het nummer erg sterk.

Salute levert met Toy Soldier een album met een paar erg sterke nummers, zoals ‘Toy Soldier’, ‘I Am Your Prisoner’ en ‘Steel Desire’, waarop de indrukwekkende vocalen doen denken aan de gloriedagen van de hardrock. Het meeste gitaarspel is een beetje mellow en erg aangenaam. Fijne dromerige klanken worden gecombineerd met rauwe kracht, wat het album goed doet. Helaas is het totale plaatje van Toy Soldier een stuk minder positief, doordat de teksten over liefdesperikelen erg vermoeiend en klef worden. Bovendien horen we Mikael Erlandsson’s te vaak happen naar adem na een zin gezongen te hebben. Het vervelende “Oh, yeah”, wat te vaak voorkomt in sommige nummers, doet ook weinig goed. Tenslotte zou het de muziek ook goed doen als de instrumenten soms wat rauwer stonden, want nu klinkt het vaak wel erg zoet.

Score: ★★½☆☆

Je kunt geen reactie achterlaten.