Redemption

Door Ben van Kempen 24 september 2009 Reacties staat uit voor Redemption

DruckHet progressieve metalwereldje werd onlangs opgeschrikt door berichten over een zieke Nick (Nicolas) van Dyk, gitarist van de progressieve metalband Redemption. Hij zou lijden aan de ziekte van Kahler, ook wel multipel myeloom genoemd, wat een agressieve vorm van kanker is. Inmiddels heeft Van Dyk te kennen gegeven dat hij inderdaad door de ziekte geveld is. Gelukkig is hij herstellende, wat met een zeer lage kans op genezing een wonder mag heten. Hierdoor liggen de tourplannen voor het nieuwe album Snowfall On Judgment Day echter wel even op de plank.

“Het is tot nu toe een uitdagend jaar geweest. Mijn advies: ga niet roken, want daar schijn je ziek van te worden. Ik rook zelf niet, maar op de een of andere manier ben ik toch aan die vreselijke aandoening gekomen. Op dit moment gaat het goed, maar de hele situatie is natuurlijk ongemakkelijk. Er worden allerlei medicijnen in mijn aderen gepompt. In eerste instantie wilde ik mijn toestand helemaal niet openbaar maken. Maar omdat ik toch samen met Fates Warning op de planken kwam te staan, zou iedereen mijn kale hoofd zien en men was er hoe dan ook wel achter gekomen,” aldus Nick.

Invloed
De huidige situatie van Nick heeft behoorlijk veel invloed op de nabije toekomst van Redemption. De gitarist wil echter niet te ver vooruit kijken. Over de plannen van Redemption zegt hij het volgende:“ Voorlopig gaan we niet touren. Dat ligt niet eens zozeer aan mijn gezondheid, want daarmee gaat het nu goed. Fates Warning is op dit moment op volle kracht aan het werk, dus Ray [Alder, zanger] is de rest van het jaar erg druk. We gunnen Ray die tijd met Fates Warning. Waarschijnlijk zal Redemption ergens in 2010 weer touren.”

“Ook het volgende album zal zeker be?nvloed worden door mijn huidige situatie. Ik heb al wat idee?n uitgedacht. In de periode dat de ziekte bij me ontdekt werd tot nu, heb ik veel tijd gehad om met nieuw materiaal te komen. Ik wil er een technischer album van maken dan Snowfall On Judgment Day. Ik denk dat je kunt zeggen dat Snowfall het meest songgeori?nteerde album is en dat de volgende een stuk technischer gaat worden.”

redemption nick van dyk
Techniek versus melodie

Voorlopig zal de Redemption-fan zoet zijn met Snowfall On Judgment Day. Een album met tien energieke nummers vol technisch geweld en meezingmelodie?n. Nick geeft zijn visie op de jongste langspeler van de band. “Ik denk dat ik qua songwriting wat gegroeid ben. Ik kom steeds dichter bij dat wat ik van te voren in mijn hoofd heb bedacht. Onze basisformule of ons geluid, als we die al hebben, is met dit album niet veranderd. Redemption heeft altijd gedraaid om harde riffs met grootse melodie?n. Dit keer hebben we dat in wat compactere nummers gegoten. Bovendien klinken we beter als nooit tevoren. We hebben dat lekkere Peavey gitaargeluid goed op de plaat weten te krijgen.”

Bij sommige bands staat de techniek soms in de weg van de melodie?n of het liedje. Wat vindt Nick eigenlijk belangrijker: techniek of melodie? “Als ik maar één mag kiezen om mee verder te werken, dan ga ik voor melodie. Er zijn albums geschreven met geweldige, technische muziek, maar waar ik niets van onthoud. Dat deugt niet. Een sterke melodie blijft in je hoofd zitten en die onthoud je sneller. Ik denk dat ‘Love Kills Us All / Life In One Day’ van het nieuwe album een favoriet van me is omdat dat het meest progressieve nummer is. Er zit voor iedereen wat in. Het is technisch, melodieus en heeft een paar sterke zanglijnen.”

Liedjes kneden
Veel bands kennen één leider. Nick is die leider van Redemption. Hij bedenkt de meeste nummers, speelt demo’s in en legt ze voor aan de rest van de band. Hij beheerst gitaar en keyboard allebei even goed. Voor de demo’s zingt hij ook nog eens de begeleidende zanglijnen in. “Ik ben begonnen te schrijven voor Snowfall On Judgment Day tijdens de tour met Dream Theater. Er waren geen vooropgestelde idee?n. De basisstructuren komen van mij en de andere bandleden voegen details toe en kleuren de songs in die ik in grote lijnen heb geschetst. Je kunt wel zeggen dat Redemption vooral mijn kindje is, maar vergeet niet dat Ray zijn zangkwaliteiten toevoegt en de rest doet dat ook met hun instrument. Zij doen het op hun manier, zoals alleen zij dat kunnen en zo ontstaat het typische Redemption-geluid.”

“Ik schrijf ook alle songteksten: for better or worse, haha. Die gaan voornamelijk over menselijke onderwerpen. Daar kan de luisteraar zich tenminste aan relateren. Meestal gaat het bij ons over tekortkomingen, maar ik probeer er altijd een positieve draai aan te geven. Zo’n instelling moet je ook hebben als ze kanker bij je constateren. We willen natuurlijk niet de boodschap verkondigen dat alles maar kut is en dat je een touw om je nek moet hangen, haha.”

redemption band
Winnaar

De New Yorkse band Dream Theater heeft nogal invloed gehad op de carrière van Redemption. Het is dus geen toeval dat hij de naam al even liet vallen. Zo deed Redemption mee aan een songwriting contest waarbij ze aan de hand van muzikale aanwijzingen een instrumentaal nummer moesten schrijven. Dream Theater had op dezelfde akkoordenschema’s al een nummer geschreven, maar hun versie was destijds nog niet uitgebracht. De band koos Redemption als uiteindelijke winnaar, omdat zij de akkoordenschema’s en aanwijzingen het beste hadden ingevuld. Ook werd Redemption in 2007 op sleeptouw genomen door Mike Portnoy en de zijnen om mee te draaien tijdens de Chaos In Motion-tour. Maar bij die tour hield de samenwerking niet op. Dream Theaters zanger James Labrie heeft zijn medewerking verleend aan Snofwall On Judgment Day. In het nummer ‘Another Day Dies’ gaat hij een zangduel aan met Ray Alder. Twee progmetaliconen samen in één nummer. “Fates Warning was één van de grondleggers van de progscene en Dream Theater heeft het genre toegankelijk gemaakt en weet een enorm publiek te bereiken. Dream Theater heeft ons mee op tour genomen en geeft onbekende bands zoals Bigelf nu ook de kans om voor een groot publiek te spelen. Dus ze hebben veel invloed op het progressieve genre. Voor ons geldt dat ze zowel op praktische zaken zoals touren, maar ook op muzikaal gebied invloed hebben gehad. Hopelijk mogen we nog een keer voor Dream Theater openen in Europa.” En wanneer dat gebeurt, is ROARezine er natuurlijk bij voor een verslag!

Je kunt geen reactie achterlaten.