Riverside @ Patronaat, Haarlem

Door Ben van Kempen en Mirjam van der Veldt 1 november 2009 Reacties staat uit voor Riverside @ Patronaat, Haarlem

RiversideLogoEr zijn maar liefst vijf shows in Nederland en één in Belgi? gepland in de tour van de Poolse progressieve rock/metal band Riverside, maar ondanks dat de show in Haarlem dus niet de enige mogelijkheid is om de band live bezig te zien, staat het zelfs bij het begin van het voorprogramma al stampvol. Het is duidelijk dat Riverside de laatste jaren een enorme schare fans heeft weten te veroveren en misschien is dat ook de reden dat er ook een cameraman aanwezig is voor opnames. Terwijl twee van de andere shows in Nederland uitverkocht zijn geraakt, is dat net niet het geval bij deze show, maar het is niet elk optreden zo dat het balkon ook open is gezet, dus het scheelde duidelijk niet veel.

Het voorprogramma is duidelijk goed uitgekozen. Pineapple Thief is origineel begonnen als een soort eenmansproject van Bruce Soord. Om het mogelijk te maken om optredens te geven is uiteindelijk in 2002, drie jaar na het ontstaan van de act, een band ontstaan, die nu in grotendeels dezelfde formatie maar liefst een uur de kans krijgt om het publiek warm te maken. Het is een kans die voor maar weinig support bands is weggelegd, maar het helpt als je ten eerste al enigszins een gevestigde naam bent, daarnaast muziek maakt die in bijna precies hetzelfde straatje ligt als de band waarvoor je opent en tenslotte de enige band bent die opent.

pineapple thief

Al brengt Pineapple Thief een stijl muziek die perfect aansluit bij wat het publiek later nog kan verwachten, zijn er maar weinig mensen die de band kennen. De reactie is merkwaardig lauw, wat wellicht ligt aan het verschil in kwaliteit. De zang bij Pineapple Thief doet denken aan Thom Yorke van Radiohead, maar is helaas niet altijd toonvast. Daarnaast past de zang niet altijd even goed bij de hardere stukken die Pineapple Thief af en toe laat horen. Daarbij komt nog een probleem, namelijk dat de heren uit Somerset in Engeland een behoorlijke dosis charisma missen. Terwijl gitarist en toetsenist als norse machines te werk gaan zonder veel emotie te laten zien behalve negatieve emotie, lijkt de frontman niet altijd zijn plaats te kunnen vinden op het podium. Als hij op de hardere stukken dan plotseling wel intens gaat bewegen, komt dit enigszins geforceerd en ongecontroleerd over. Al laat de band hier en daar prachtige stukken horen en past de muziek perfect bij Riverside zelf, ondanks de lichte neiging richting de experimentele indie hoek, mist er overtuiging, charisma en een kleine dosis meer structuur in de nummers.

Het publiek was echter duidelijk afgekomen op het Poolse deel van de avond. Met volle overtuiging begint het optreden al sterk met ’02 Panic Room’ van het een-na-laatste album Rapid Eye Movement uit 2007. Het nummer laat duidelijk horen waarin het klasseverschil met de opener schuilt: de nummers van Riverside zijn, naast progressief en experimenteel, hier en daar soms relatief hard, simpelweg catchy en goed in het oor liggend. Zanger en bassist Mariusz Duda laat een sterke, gevoelige en tevens loepzuivere stem horen. Daarbij hebben ze een zeer aparte charme, die misschien mede ontstaat doordat de mannen een vriendelijke, Poolse uitstraling hebben die een vreemd contrast vormt met hun rol als rockster.

riverside1

Ook bij dit optreden blijft het publiek relatief rustig. Ondanks de momenten waarop de muziek uiterst ruig en complex uit de kast wordt getrokken, lijkt de reactie van het publiek wat lauw. Misschien komt dit ook omdat de band vooral publiek aan lijkt te trekken wat de dromerige kant van Riverside goed kan waarderen. Zo zijn er ook flink wat Porcupine Tree shirts te vinden, wat op de overlap tussen de acts wijst. Het zijn dan ook op de rustigere momenten dat te zien is hoe goed het publiek de avond kan waarderen, want de ogen staan dromerig te staren naar de band. Daarbij maakt het niet uit dat de kale, stevige gitarist Piotr Grudziński weinig glimlacht, toetsenist Micha? ?apaj bijna wegvalt tussen zijn stelsel van keyboards en dat frontman Mariusz Duda zelf niet heel sterk is met de communicatie met het publiek, want de atmosfeer is ijzersterk. Als het band het volledige nieuwe album achter elkaar laat horen, van ‘Hyperactive’ tot ‘Hybrid Times’, kan misschien niet iedereen de teksten meezingen, maar het album dat hoge lof heeft mogen ontvangen bij de release zit vol met momenten waarop Riverside zich van zijn sterkste kant kan laten zien. De Anno Domini High Definition Tour zal zeker een groot succes zijn als elk avond zo zal zijn als deze avond in de Grote Zaal van het Patronaat.

riverside2

Je kunt geen reactie achterlaten.