Theo Maassen – Zonder Pardon

Door Twan Scheffers 17 november 2009 Reacties staat uit voor Theo Maassen – Zonder Pardon

Hij is al eventjes in de bioscoop te zien en de liefhebbers waren natuurlijk bij de uitverkochte voorstellingen aanwezig in september. Maar dat Theo Maassen voor iedereen is, blijkt wel uit de verfilming van zijn laatste cabaretshow Zonder Pardon. De gelukkige mensen waren zich van niks bewust toen zij op 17 september de Oude Luxor Theater in Rotterdam binnen stapten. Misschien beseffen zij nu, nu ze de voorstelling terugzien op het witte doek, dat het een unicum is: een cabaretvoorstelling bijwonen die vervolgens op het witte doek verschijnt.

Tien camera’s, een bureaustoel, een tafel, een pen, een notitieblok en een decor. Het lijkt bijna een low budget film, maar toch staat er een gigantische ster in het midden. Iemand die sowieso alle aandacht krijgt en weet te boeien. Theo Maassen is namelijk volwassener geworden. Althans, hij worstelt ermee. Zijn vaderschap heeft hem niet ongeroerd gelaten. Het heeft hem aan het denken gezet, nog meer dan voorheen. “In wat voor wereld groeit mijn dochtertje dadelijk op?” Al deze crisissen, al deze haat, al deze vooroordelen, al deze enge mensen, al dit goed, al dit kwaad. Kan iemand tegenwoordig nog wel zijn onschuld bewaren?

Theo begint de voorstelling scherp. Het akkefietje met de fotograaf weten we nog allemaal, mooie kans dus om de boel even lekker op te naaien voordat hij echt op stoom raakt. De 42-jarige Brabander weet te boeien met zijn anekdotes over zijn vrouw- hijzelf zegt liever vriendin, en hem. Over het moment dat hij vader werd, over het vaderschap. Maar dit is enkel de rode draad van het verhaal. Theo wordt kritisch, want zijn onschuldige dochtertje kan toch niet opgroeien in deze verneukte wereld, en hoe moet iemand zoals hij een voorbeeldfunctie zijn voor zo’n klein meisje?De show is persoonlijk, de vele adem- en zuchtpauzes laten dit merken. De vele close ups laten de emoties zien dat Theo het echt meent. Maar misschien meent hij het iets te veel en wil hij een te serieus statement maken. Bij de laatste tien minuten van de show voert de serieusheid namelijk te veel de boventoon. Een boodschap aan zijn dochter is mooi, misschien wel ontroerend voor sommige mensen, wel logisch ten opzichte van het verhaal, maar het laat je weglopen met het gevoel zware kost voorgeschoteld te hebben gekregen.

Het zal vooral de identificatie met Theo zijn die de show moet dragen. De grappen zullen vooral voor de man het meest hilarisch zijn, maar Theo laat zien dat hij op dit moment de cabaretier is van Nederland.

Score: ★★★★½

Je kunt geen reactie achterlaten.