Modestep @ Melkweg, Amsterdam

Door Lodewijk Hoebens 27 februari 2013 1

De Pinkpop persconferentie is achter de rug waardoor we een groot deel van de line-up weten. Geen Skrillex-feestje dit jaar, in zijn plaats the next best thing: Netsky. Wie zeker niet hadden misstaan op Nederlands oudste popfestival zijn de jongens van Modestep. Al enige tijd zijn de Londenaren te vinden op de dubstepradar, onlangs brachten ze hun debuut Evolution Theory uit. Festivals als Pukkelpop en Buma Rotterdam Beats hebben ze al platgespeeld.

Eén dag na de?Pinkpop persconferentie staat het viertal in een kolkende Melkweg. De mix van drums en gitaren overgoten met een stevige portie dubstep zet in no-time de ganse zaal in beweging. Deze agressieve mix wordt ook wel brostep genoemd, een subgenre aangevoerd door Skrillex en in trek bij metalbands als Korn. Modestep, voor de helft bestaande uit de broers Josh en Tony Friend, weet zelf ook de nodige riffs te leveren dankzij gitarist Nick Tsang. De man laat tijdens ‘To the Stars’ en ‘Freedom’ zien heel wat in huis te hebben maar komt meermaals niet boven de bliepjes, breaks en sirenes uit. Dan zijn de noeste drumpartijen van Matthew Curtis veel effectiever. Het leveren van de beats is bovendien het belangrijkste element van de avond. Tijdens de eerste tonen van vast voorprogramma Document One gaan de remmen onmiddellijk los.

Twee dj’s met de lieftallige Aina Roxx als zangeres/rapper/entertainer serveren een mix van eigen werk en bekender materiaal uit het genre. Niet alleen recente hits als Knife Party’s ‘You Blocked Me on Facebook’ en Skrillex’ ‘Boomerang’ krijgen we voorgeschoteld. Document One gaat regelmatig terug naar haar roots door middel van dance-classics Dawn Penn’s ‘You Don’t Love Me’ of wat te denken van the Outhere Brothers ‘Boom Boom Boom’ uit het archief te halen. Tussendoor passeren welbekende one-liners van films als Pulp Fiction de revue. Misirlou, het bekende deuntje gebruikt in de film van Tarantino volgt er achteraan, zij het in een dubstepjasje. De jongens van Modestep brengen eveneens heel wat covers die hen zonder twijfel hebben ge?nspireerd. Iedereen gaat los wanneer remixes van achtereenvolgens ‘Satisfaction’, ‘Smack My Bitch Up’ en ‘Kernkraft 400’ uit de speakers knallen. Document One en Modestep hebben samengewerkt met als resultaat het broeierige ‘Praying for Silence’ waar frontman Josh Friend opnieuw zijn zuivere falsetto kan laten weerklinken.

Beetje overbodig om de vraag te stellen of we ons goed voelen. Wel een aanleiding om de allereerste single ‘Feel Good’ te spelen. ”The music makes me feel good. When I see that look on your face”. Even tijd om een foto te nemen van het uitzinnige publiek, moet zanger Josh gedacht hebben. Het is immers de eerste show van de Europese tour en de jongens konden om geen betere start vragen. Bassist en DJ Tony vindt het zelfs nodig om een fles champagne open te knallen. Vervolgens nemen ze een stapje terug met de cover van Coldplay’s ‘Paradise’, origineel gebracht tijdens BBC 1’s Live Lounge. Een welkome afwisseling in de set vol knallende maar af en toe repetitieve dansnummers. Het tempo wordt uiteraard weer flink opgeschroefd zodat het viertal zichzelf kan voorstellen. ‘We Will Rock You’ is een passende introductie van de drummer, terwijl de gitarist een snijdende solo brengt. De dj verwelkomt ons met DJ Kool’s ‘Let Me Clear My Throat’ en zijn broer start zingend met de single en opener van debuut Evolution Theory ‘Show Me A Sign’ waardoor de hele zaal een volgende extase beleeft. Meisjes beklimmen het podium en beginnen een dansje.

Afsluiten doet Modestep met de laatste track van hun plaat, de ballad ‘Save the World’. Vorig jaar stond Modestep rond deze tijd in de Melkweg tijdens Helemaal Melkweg en dat gebeurd anno 2013 nogmaals met als laatste hoogtepunt de encore in de vorm van ‘Sunlight’. Het lijkt ondertussen ver na middernacht, in werkelijkheid is het pas half elf. Tijd om een volgende stap te zetten in een van de vele discotheken van Amsterdam.


 

 

 

 

 

Eén reactie »