Editors @ Gashouder, Amsterdam

Door Tim van Meurs en Marjolijn van Dijk 11 juli 2013 1

De afgelopen drie dagen was het Westergasterrein al the place to be. Vrijdag en zaterdag was het terrein overspoeld door Pitch-gangers en zondag beleefde De Wereld Draait Buiten haar eerste editie. Maar niet alleen het weekend staat in dienst van het terrein naast het Westerpark. Vanavond staat Editors namelijk in de Gashouder; met gemak de tofste area van het terrein en een van de meest bijzondere concerthallen die Nederland rijk is.

Editors

Editors heeft met haar laatste album, The Weight of Your Love, een dubieus album afgeleverd. Enerzijds zijn veel fans van het ‘oude’ Editors ietwat teleurgesteld in de nieuwe aanpak van de Britten, anderzijds is de band nooit populairder geweest. Een uitverkochte Gashouder, een goedlopende kaartverkoop voor Ziggo Dome en een nummer 1-plek in de Album Top 100 in Nederland. Vanavond mag bewezen worden of deze populariteit terecht is.

Editors

Gestart wordt met ‘Sugar’ die direct wordt opgevolgd door de grote hit van het laatste album: ‘A Ton of Love’. Daarmee wordt de toon al vroeg op de avond gezet. Het publiek is direct warmgedraaid en verliest dit gevoel tot aan het einde niet. Enkel bij ‘Nothing’, die frontman Tom Smith solo speelt, klinkt er veel geluid uit de zaal. Jammer dan ook dat voor dit nummer gekozen is, in plaats van voor ‘No Sound But the Wind’ zoals, logischerwijs, op Rock Werchter. Daarmee is echter het enige smetje op het verder briljante optreden wel vermeld. Nieuwe leden Justin Lockey en Elliot Williams vallen prima tussen de geoliede machine die de drie originele leden al vormen, al lijkt Lockey zo nu en dan wat kleine schoonheidsfoutjes te maken.

Editors

De blikvanger van het vijftal blijft toch ook altijd nog Tom Smith. Met zijn lage stem, volle baard en knotje laat hij menig vrouwenhart (en mannenhart, geef maar toe) sneller kloppen. Veel zegt hij niet tijdens het optreden, maar dat is ook niet nodig. Zijn spastische bewegingen, diepe grijns en intense charisma zorgen ervoor dat de zaal uit zijn hand eet. Daarnaast is de kwaliteit van zijn zang dermate hoog dat het kippenvel bij zijn uithalen torenhoog op de armen staat. Het is dan ook bijna zonde dat er bij ‘In This Light and On This Evening’, een vrij onverwachte track van het gelijknamige album en het meest duistere nummer op de setlist vanavond, een effect over Smiths stem wordt gegooid. Bijna, want tot aan de uitbarsting halverwege voel je iedere noot door je hele ruggengraat.

Editors

Waar de hit van dit moment al in het begin van de set wordt gespeeld en prijsnummer ‘Smokers Outside the Hospital Doors’ ook niet lang op zich laat wachten, heeft Editors de waarschijnlijk grootste hit tot het eind bewaard. Tegen half elf, zo’n anderhalf uur na het begin van het optreden, klinken ze dan eindelijk; de welbekende tonen van ‘Papillon’. Zowel de band als het publiek kan nog één keer volledig alles geven. En dit gebeurt. Smith en de zijnen geven naast een fenomenale uitvoering van het nummer ook nog eens een ellenlange extra outro mee en het publiek gaat van het podium tot aan de randen van de Gashouder volledig los. Een werkelijk magisch einde van een al bijzonder geslaagde avond.

Editors

Tekst: Tim van Meurs

Fotografie: Marjolijn van Dijk


Eén reactie »