Nas @ Melkweg, Amsterdam

Door Arend Oosterlee 16 juli 2013 Reacties staat uit voor Nas @ Melkweg, Amsterdam

Rapper Nasir Jones, beter bekend als?Nas, wordt dit jaar alweer veertig jaar oud, maar dat weerhoudt hem er niet van muziek te blijven maken en optredens te blijven geven. Vorig jaar bracht hij alweer zijn tiende studioalbum uit sinds het verschijnen van de klassieker?Illmatic?in 1994. Sinds het uitbrengen van dat laatste album,?Life Is Good, stond de rapper eerder dit jaar al in de Tilburgse 013 en vanavond is onze hoofdstad aan de beurt.

Eerder dit jaar stonden twee jonge boegbeelden van het hiphopgenre geprogrammeerd in de Melkweg, namelijk Kendrick Lamar en A$AP Rocky. Het eerste wat opvalt bij het concert van Nas is dat het publiek gemiddeld twintig jaar ouder is. De zaal is duidelijk gevuld met mensen die in de jaren negentig zijn opgegroeid met Nas’ eerste albums?Illmatic?en?It Was Written, twee albums die vol staan met enkele van de grootste hits die hiphop ooit heeft voortgebracht. Deze concertavond lijkt te zijn afgestemd op dit oudere publiek, dat duidelijk voornamelijk bekend is met dit vroege werk van de rapper. Daarom wordt het publiek al vroeg op de avond getrakteerd op twintig minuten waarin Nas aan één stuk door alle hits van deze eerste twee albums aan elkaar rijgt. ‘N.Y. State Of Mind’, ‘It Ain’t Hard To Tell’, ‘Represent’, ‘The World Is Yours’ en ‘Life’s A Bitch’ (van?Illmatic) gaan allemaal naadloos in elkaar over en worden gevolgd door ‘The Message’, ‘Street Dreams’ en ‘If I Ruled The World’ van?It Was Written. Dit deel vormt gelijk het absolute hoogtepunt van de iets meer dan een uur durende set van Nas. Het toont aan hoe sterk het vroege werk van de rapper nog altijd is, ook al zijn al deze nummers al bijna twintig jaar oud. Bovendien kan de rapper in dit deel rekenen op de meeste respons vanuit de zaal, waarin de sfeer na dit eerste halfuur gelijk geweldig is.

Toch heeft deze manier van optreden ook zijn keerzijde. Ondanks het feit dat Nas altijd uitstekende muziek blijft uitbrengen, komt niets in de buurt van het ijzersterke?Illmatic. De rapper weet dat het publiek vooral voor dat album zal zijn gekomen, en misschien wil hij wel juist daarom deze nummers zo snel mogelijk weer achter de rug hebben. Bijna geen van deze tracks worden dan ook volledig gespeeld, maar wisselen elkaar vlug af, waarna Nas verdergaat met ‘Daughters’, één van de singles van zijn laatste album ?Life Is Good. Dit nummer wordt wel volledig gespeeld, en met zichtbaar met plezier van de man op het podium. Dat wil niet zeggen dat hij daarvoor geen inzet toonde, want ook de reeks oude hits werden technisch perfect uitgevoerd. Sowieso laat Nas doorheen heel zijn optreden grote klasse horen, want zonder veel gebruik te maken van een back-up-rapper (zijn dj gebruikt tijdens de tracks sporadisch de microfoon) weet Nas al zijn raps feilloos ten gehore te brengen. Dit doet hij bovendien schijnbaar zonder moeite, want tijdens het optreden loopt hij rustig heen en weer over het podium, groet hij fans op de voorste rijen en één keer zet hij zelfs een handtekening terwijl hij in het midden is van een verse. Dit alles doet hij zonder één moment zijn microfoon te laten zakken.

Zo laat Nas in zijn raps een technische perfectie horen die we bij hiphopshows niet vaak tegenkomen. En dat zonder moeite, wat het misschien des te knapper maakt, maar ook een zekere achteloosheid met zich meebrengt. Dit komt het best naar voren tijdens de reeks oude hits, die perfect worden uitgevoerd, maar ergens ook voelen als een plichtmatigheid die de rapper snel afgehandeld wil hebben. Met zijn optreden van vanavond liet Nas zien dat het hem geen enkele moeite kost om mee te blijven komen met de top van de hiphopwereld, en dit doet hij dan ook niet.

Je kunt geen reactie achterlaten.