Nadine Shah – Fast Food

Door Chantal Koolhaas 15 april 2015 Reacties staat uit voor Nadine Shah – Fast Food

Nadine Shah (115x115)(Album – Apollo Records / Bertus) In 2013 maakten we voor het eerste kennis met Nadine Shah, de Britse singer-songwriter met Pakistaanse en Noorse roots. Haar debuutalbum Love Your Dum and Mad had een melancholisch tintje, dat goed past bij haar excentrieke, donkere stemgeluid. In de wandelgangen van de muziekwereld wordt Shah daarom ook wel de vrouwelijke Nick Cave genoemd. Nu ligt er sinds een paar dagen een tweede plaat in de schappen, Fast Food genaamd.

In gelijkenis met haar debuut, heeft Fast Food dezelfde melancholische sfeer en is de liefde een centraal thema. Maar in tegenstelling tot Love Your Dum and Mad kent dit album minder piano en een grotere rol voor de gitaar. Ook lijkt het album meer een geheel te zijn, zonder individuele uitspattingen. Wat eigenlijk wel jammer is, want daardoor mist het ook kroonstukken zoals ‘Runaway’ of ‘Dreary Town’.

Het algehele tempo op de plaat is traag, waarin de hoofdrol is weggelegd voor Shahs krachtige stem. Veelal wordt ze hierbij met name ondersteund door gitaren, maar in ‘Nothing Else To Do’ worden er blazers bij betrokken. Terwijl Nadine Shah met zichzelf als tweede stem herhaaldelijk zingt dat er niets anders te doen was dan verliefd te worden, weten de blazers een vleugje drama aan dit nummer toe te voegen.

‘Stealing Cars’ is een van de weinige tracks waarin het tempo omhoog gaat, wat een prettige break geeft halverwege het album. De percussie geeft kracht en haalt de emotie uit Shahs stem naar boven. ‘Washed Up’ gaat ook nog mee in deze flow en heeft een iets duistere sfeer dankzij de tweede zanglijn die erin zit. Als er iets meer van deze stijl op de plaat had gezeten, was het een stuk interessanter geworden. Want hoewel Fast Food een solide geheel is, lijken de verschillende nummers misschien wel iets te veel op elkaar. Dit doet helaas afbreuk aan het album en de muzikale kwaliteit van Shah.


 

Je kunt geen reactie achterlaten.