Beirut @ Paradiso, Amsterdam

Door Marjolijn van Dijk en Julien L'Ortye 20 september 2015 Reacties staat uit voor Beirut @ Paradiso, Amsterdam

Toen Zach Condon met zijn engelenstem aan het begin van het vorige decennium besloot om plots te stoppen met zijn schoolcarrière, had hij vermoedelijk nooit kunnen bevroeden dat ‘ie een week na de release van zijn vijfde langspeler met de titel No, No, No, niet één, maar zelfs twee keer Paradiso uit zou verkopen. Het onderstreept maar weer eens hoe bijzonder geliefd Beirut is en dat de Amerikaan in de afgelopen jaren absoluut niet aan populariteit in heeft moeten boeten.

Beirut © Marjolijn van Dijk-3-2

Die wetenschap zal Condon ongetwijfeld goed doen, gezien de bewogen periode  die hij achter de rug heeft. Na de vorige tour werd hij compleet oververmoeid in een Australisch ziekenhuis opgenomen, terwijl ‘ie ook nog eens met een scheiding te maken kreeg. Inmiddels is de beste man weer gelukkig in de liefde en terug in New York, maar alle malaise zorgde er wel voor dat het eerdergenoemde album een wat ander geluid kent dan diens voorgangers. Zo zul je een klassieker als ‘Nantes’ of ‘Santa Fe’ er niet snel op vinden.

Beirut © Marjolijn van Dijk-5

Maar ondanks dat dit album vanzelfsprekend de boventoon van deze show en tour voert, is het niet alsof we een deprimerende avond beleven in de Amsterdamse poptempel. Integendeel, Beirut laat het publiek met zijn cross-over van wereldmuziek en indiefolk bij vlagen zelfs swingen, dansen en brengt haar zo nu en dan zelfs in complete extase. Deze prestatie valt ook zeker op het conto te schrijven van de uitstekende band waarmee Condon zich omringd heeft. Vanaf openingsnummer ‘Scenic World’ tot aan afsluiter en titeltrack ‘The Flying Club Cup’, dat gezien de euforie waarin Beirut de zaal soms weet te dopen, best een gematigd slotstuk genoemd mag worden,

Beirut © Marjolijn van Dijk-2-2

Het doet niets af aan de kwaliteit van de show die het collectief hier vanavond geeft. Op het fraaist zijn de Amerikanen wanneer ze met drie man sterk – Condon incluis – de trompet ter hand nemen en uitmuntend synchroon de longen uit hun lijf blazen. Het heeft iets tijdloos, de balkansound die Beirut zich meester heeft gemaakt en als je zoals vanavond ziet hoe hij die sound en vibe live weet te vertalen, kun je met een gerust hart stellen dat Zach Condon en zijn bandgenoten nog heel lang mee kunnen gaan.

Beirut © Marjolijn van Dijk-4-2


Tekst: Juliën L’Ortye
Fotografie: Marjolijn van Dijk

Je kunt geen reactie achterlaten.