Marina & The Diamonds @ Paard van Troje, Den Haag

Door Dave Coenen en Daniël de Borger 28 februari 2016 Reacties staat uit voor Marina & The Diamonds @ Paard van Troje, Den Haag

Marina Diamandis is een authentieke popster: haar eigenzinnigheid (zie de recente kritiek op de BRITs) onderscheidt haar van de andere vrouwelijke popleads die op grote arena’s en nog grotere spaarrekeningen mikken. Echter, Marina heeft zelf ook flinke ambities; ze is dan een unieke artieste, maar wel van het soort dat de zalen die ze toebedeeld krijgt (middelgrote, om eerlijk en precies te zijn) ook bomvol moet hebben. Dat lukt prima zo met drie ultra-poppy platen op zak: The Family Jewels uit 2010, Electra Heart uit 2012 en Froot uit 2015. Precies om die drie albums draait de uitverkochte show in Den Haag van vanavond: een kruising tussen best-of en loopbaanoverzicht opgedeeld in drie akten, waarin in chronologische volgorde telkens één MaTD-album centraal staat. Dit is dus geen reprise van de Froot-tour, maar eentje voor de fans.

Marina & The Diamonds

Om fans zit de Grieks/Welshe niet verlegen: met oorverdovend gejuich wordt Diamandis op het podium ontvangen. Gehuld in een gouden tweedelige glitteroutfit trapt ze de avond af met een koekoek – ‘Mowgli’s Road’. De sfeer zit er goed in en Diamandis heeft de zaal al snel in haar broekzak met een charisma dat reikt tot aan de achterzijde van het tweede balkon. Ook ‘Oh No!’ en ‘Obsession’, twee van de betere Family Jewels-liedjes, krijgen het publiek aan het springen en vervolgens muisstil. Marina kruipt bij die laatste ook nog eens achter de piano. Muzikaal en podiumtechnisch is de aankleding verrassend minimaal voor een mierzoete popshow – het instrumentarium is poepsimpel, er wordt geen gebruik gemaakt van backdrops en de tapijtachtige bekleding van het podium plaats de show haast onder de categorie kitsch – maar het is dan ook de performance die hier de show moet stelen. In Marina’s sensuele bewegingen, (niet immer zuivere) uithalen, contactmomenten en haar dolenthousiaste all-male band treffen we de sterktepunten aan vanavond.

Marina & The Diamonds

En dat is niet anders gedurende tweede akte Elektra Heart, de plaat waarmee Diamandis meer harten probeerde te veroveren en scoorde met elektropop van de hand van Diplo en de recent verguisde Dr. Luke. Nu gehuld in een knalroze jurk en gewapend met elektrobeats wordt een opgeblazen feeststemming gecreëerd met ‘How to Be A Heartbreaker’ en ‘Primadonna’. Wederom geen hoogwaardige kwaliteitsmuziek – met verwijtende blikken voor de pathetische popculturele  lyrics van ‘Teen Idle’ – maar een akte vol levendigheid, meeblèren en pakkende poprefreintjes zonder enige echte diepgang of raakvlakken met de realiteit.

Marina & The Diamonds

Derde album ‘Froot’ – tevens de kern van de derde akte en toegift vanavond – duikt meer het diepe in. De show had het misschien nodig, want na een uur dansen en luchtige pop mag er ook ruimte zijn voor wat rust. Diamandis neemt meer de tijd voor de nummers van haar nieuwste album, waarop ze veel meer zelfstandig en ambachtelijk songsmidwerk verrichtte en grote producers links liet liggen. Dat Diamandis meer de tijd neemt voor haar songs, zorgt ervoor dat ze niet meer constant de zaal kan bespelen (maar er is wel een nieuwe blauwe glitterjurk aangetrokken, mocht het u interesseren).  De fans reageren stukken milder op het werk van ‘Froot’ en Diamandis oogt wat passiever, maar dit derde en laatste deel tilt de show naar een (wat) hoger en intiemer niveau. Pakkende refreintjes zijn er nog steeds voor de nerveus geworden hitzoekers, of dat nou meezingers ‘Forget’ of ‘Blue’ of een nog redelijke cover van een draak van een klassieker (‘True Colors’ van Cyndi Lauper) zijn.

Marina & The Diamonds

Het vermakelijke carrière-overzicht dat we vanavond voorgeschoteld krijgen maakt veel duidelijk: Marina gaat waarschijnlijk nooit de grootste arenavuller worden – hoe graag ze dat misschien zou willen – maar begint het ‘echte’ songschrijven te pakken te krijgen. We zien haar graag de terreinen die ze op Froot verkende in de toekomst verder uitdiepen. Met of zonder minimale opsmuk.

Marina & The Diamonds

Tekst: Dave Coenen
Fotografie: Daniël de Borger

Je kunt geen reactie achterlaten.