Eefje de Visser @ Melkweg, Amsterdam

Door Julien L'Ortye 10 maart 2016 Reacties staat uit voor Eefje de Visser @ Melkweg, Amsterdam

De ‘nederpopkoningin van het moment’, zo werd Eefje de Visser gedoopt na afloop van haar naar verluidt glansrijke optreden op winterfestival Grasnapolsky, een maand of wat geleden. Dat kan voor velen als een vrij nietszeggende titel klinken, vooral wanneer je Nachtlicht nog niet geluisterd hebt.

Op haar derde plaat dompelt Eefje haar fluisterzang namelijk met de nodige regelmaat onder in elektronica, waardoor je best zou kunnen stellen dat ze langzaam wat meer richting popmuziek op aan het schuiven is. Zo is er ‘Jong’, waarin je haast struikelt over de poppy gitaartjes, of ‘Staan’, dat na ruim twee minuten via allerlei synths en galmende zang fantastisch ontspoort. Toch blijft de geboren Voorburgse altijd dicht bij zichzelf met prachtige, verhalende teksten over alledaagse dingen.

Vanavond staan Eefje en haar band in een zo goed als uitverkochte Melkweg voor de tweede avond van een negen optredens tellende tournee in het kader van Nachtlicht, die hen langs zowel Nederland als België voert. Wat gelijk opvalt, naast de prachtige jurk die Eefje draagt, is de oogstrelende lichtshow die perfect is afgestemd op de tempowisselingen waar het vijftal mee strooit. De grootste kwaliteit van Eefje de Visser en haar vier bandmaats is hoe ze die toch al zo fraaie songs van het jongste album live weet te vertalen. Dat komt enerzijds door haar fantastische zangpartijen, loepzuiver en voortdurend perfect getimed, maar anderzijds mag dit ook op het conto van de vier bandleden worden geschreven. Ze mogen dan wel ‘in dienst van’ spelen, zoals dat dan zo mooi heet, ze doen dat wel zo verdomd goed dat ieder liedje inslaat als een bom.

Na een nummer of drie oogsten ze op die manier al een ovationeel applaus, dat niet meer dan terecht genoemd kan worden. Alle tickets die voor vanavond gekocht zijn staan op naam, bij wijze van ‘experiment’, aldus Eefje. Om de zwarthandel te bestrijden en omdat ze wil dat iedereen tegen een acceptabele prijs haar concerten kan bezoeken. Hoewel het resulteerde in rijen die tot aan het Leidseplein stonden (maar overigens uitstekend opschoten), juicht het overgrote deel van de aanwezigen deze actie – terecht – toe. Het vijftal gaat vervolgens vrolijk door met waar ze mee bezig waren: structureel imponeren.

Zelden was de Melkweg zó stil als vanavond. Natuurlijk, het moet gek lopen, wil Nachtlicht over een maand of negen niet de beste Nederlandstalige plaat van 2016 blijken, maar live krijgen de toch al zo verdienstelijke liedjes er stuk voor stuk een dimensie bij. En als Eefje en passant dan ook nog voor het meest knullige (maar tegelijkertijd aandoenlijke) concertmoment van het jaar tekent door tegen een microfoonstandaard aan te gaan zingen, terwijl de betreffende microfoon juist op een standaard achter haar is bevestigd… Tsja, dan heb zo’n zaal al helemáál voor je gewonnen. Een concert voor in de jaarlijstjes.


Je kunt geen reactie achterlaten.