Saybia @ De Oosterpoort, Groningen

Door Lieneke Voerman 28 maart 2016 Reacties staat uit voor Saybia @ De Oosterpoort, Groningen

Ze zijn weer terug! De laatste jaren was het behoorlijk stil rondom Saybia. Na een moeilijke tijd in 2008, stonden ze wel weer wat op de planken, ook in Nederland, maar nieuw werk bleef lang uit. In de herfst van 2015 kwamen ze dan eindelijk met het nieuwe album No Sound From The Outside en daar hoort natuurlijk een promotour bij! Wij waren bij de afsluiter van de tour in de Oosterpoort in Groningen.

Opvallend is dat in de zaal de zitplaatsen het eerste bezet zijn. Iets wat zanger Søren Huss ook heeft gezien en wat wellicht tekenend is voor de trouwe groep fans van de band. Mensen lijken wat ingetogen, maar genieten op en top van de muziek.

Where Did Nora Go mag de avond openen. Gewapend met een slechts een cello en wat elektronica weet deze zangeres een goede set neer te zetten. De Deense doet haar Scandinavische afkomst eer aan door afwisselende nummers te laten horen, die doen denken aan Björk en Susanne Sundfør. Toch blijven veel mensen rustig praten tijdens het optreden.

Het publiek is direct stil en begint met ademloos luisteren wanneer Saybia, allen in het zwart gekleed, het podium betreedt en opent met de ‘Untitled’ track van het album These Are the Days. Helaas is al snel te merken dat de stem van Huss niet meer is wat het is geweest. Van begin tot eind moet hij zichtbaar en hoorbaar veel moeite doen om noten te halen en zit hij er regelmatig wat naast. Of dit een gevolg is van de tour die nu bijna achter de rug is of dat er tegenwoordig niet meer in zit bij de zanger, is niet duidelijk. Dit compenseert hij echter ruimschoots met een erg sympathieke houding. Zo maakt hij tussendoor grapjes, zet bijvoorbeeld tot twee keer toe een kort stukje ‘Still Got The Blues’ in en stelt zich bescheiden op. Op een ander moment wordt er vanuit het publiek “you can do it!” geroepen, wat waarschijnlijk slaat op de zangprestaties. Ook zit het muzikaal prima in elkaar, waardoor Huss met de missers makkelijk wegkomt. Gitarist Kasper Rasmussen, die in 2014 in de plaats van Sandstrøm is gekomen, is een goede toevoeging.

Er worden zowel oude als nieuwe nummers gespeeld, maar de oude nummers worden duidelijk beter ontvangen. Blijkbaar hebben ze hier zelf ook rekening mee gehouden, want enkele keren wordt het publiek met een spreekwoordelijke knipoog gewaarschuwd dat ze iets van het nieuwe album te horen gaan krijgen. Toch is het niet alleen de onbekendheid wat ervoor zorgt dat er minder enthousiast op het nieuwe werk wordt gereageerd. No Sound From The Outside lijkt lang niet zo te boeien als eerdere albums. Ondanks het wat behouden publiek, worden er in de loop van de set steeds meer dansjes gewaagd en gaan er verschillende mensen los op hits als ‘The Second You Sleep’ en ‘I Surrender’. Bij deze laatste speelt Nora mee op cello.

Wanneer ze voor de toegift weer terug op het podium komen, leggen ze uit dat ze gisteren op Paaspop de slechtste show ooit in Nederland hebben gespeeld. Iedereen zou door het optreden heen gepraat hebben. Het publiek hier in Groningen, dat speciaal voor hen komt, vinden ze dan wel weer “fucking amazing”. Ze hebben het naar hun zin en dat werkt aanstekelijk. Wanneer Huss bij ‘Bend The Rules’ “I’m fighting every pound and every inch” zingt, trekt hij zijn blouse omhoog en showt zijn omvangrijke buik. De avond wordt afgesloten met ‘The Day After Tomorrow’, waarbij volop wordt meegezongen. De band krijgt een staande ovatie, de matige zang is iedereen zo vergeten en de reacties zijn niets dan lovend.

Setlist:

  1. Untitled
  2. Eyes on the Highway
  3. On Her Behalf
  4. The Second You Sleep
  5. 7 Demons
  6. In Spite Of
  7. Down
  8. I’m Still Waiting
  9. No Sound From the Outside
  10. Fools Corner
  11. Angel
  12. It’s About Time
  13. I Surrender
  14. Briljant Sky

Toegift:

  1. Black Hole
  2. Bend the Rules
  3. The Day After Tomorrow


Je kunt geen reactie achterlaten.