Låpsley @ Melkweg, Amsterdam

Door Julien L'Ortye 2 oktober 2016 Reacties staat uit voor Låpsley @ Melkweg, Amsterdam

Als je Låpsley zo op het podium van de Melkweg ziet staan, flitst af en toe de gedachte aan Adele door je hoofd. Niet alleen omdat ze allebei Brits en getekend zijn (of waren, na Adele’s miljoenendeal met Sony) op XL Recordings, maar ook door de spontane, no-nonsense uitstraling waar Holly Lapsley – zónder die corona, dus – Fletcher mee op het podium staat. Af en toe lekker vloeken, lekker lachen en vooral, vooral heel erg jezelf zijn. Een wereld van verschil met de show eerder dit jaar in de Tolhuistuin, toen ze bloednerveus leek te zijn en amper sprak.

Muzikaal hebben de twee landgenoten echter weinig met elkaar van doen. Låpsley is niet zo van de met pathos doordrenkte pianoballades, maar beweegt zich meer op het snijvlak van minimalistische pop, eigentijdse elektronica en neo-R&B. Een mix van stijlen die haar, in combinatie met haar aparte strot bijzonder goed staat, zo laat ze horen op het eerder dit jaar verschenen Long Way Home, een fenomenale debuutplaat.

Inmiddels heeft de Engelse ook een en ander aan de liveshows geschaafd. Ze moest ook wel, met een festivalzomer waarin ze onder meer op Glastonbury en Rock Werchter zou spelen, voor de boeg. Alles gaat een stuk vlotter en men is vele malen op elkaar ingespeeld, zoveel is al snel duidelijk. Waar discokraker ‘Operator’ de vorige keer nog wat onwennig voelde en een vreemde eend in de bijt leek, vormt deze plaat nu een van de hoogtepunten van de set. Dat komt weer doordat er veel meer groove en beweging in de begeleiding zit – en dat geldt in feite voor het hele optreden.

Tijdens de wat kleinere tracks, zoals bijvoorbeeld het werkelijk prachtige ‘Painter’, waarmee ze anderhalf jaar geleden stilaan richting bekendheid rees, kun je een speld horen vallen in de kleine zaal van het Amsterdamse poppodium. Er zijn flink wat stemvervormers in Long Way Home gestopt, maar het toffe is dat deze op het podium veelal live worden ingezongen, zoals in ‘Station’. Sowieso lijkt er heel bewust voor gekozen te zijn zo min mogelijk uit computers of bandjes te laten komen, iets waarvoor ze alleen maar geprezen mag worden. Helemaal als het zo uitpakt. De hype had Låpsley tijdens haar vorige bezoek al waargemaakt, maar na vanavond kunnen we gerust stellen dat dit een blijvertje is.

 

Je kunt geen reactie achterlaten.