Schizoid Lloyd – Virus

“Grootsche symfonische passages ala Pink Floyd en scheurende gitaarriffs worden afgewisseld met oosterse melodie?n en klassieke harmonie?n ge?nspireerd door Mozart en Bach” Schizoid Lloyd. aldus de biografie van de Haarlemse formatie. Wie denken bands soms wel niet dat ze zijn vraag je je soms af na het lezen van dit soort biografie?n. Later wordt er nog een scheutje inspiraties boven op gegooid. Als inspiraties worden genoemd: Porcupine Tree, Tool, System of a Down, Opeth en Radiohead. Oke, de spreekwoordelijke lat is wederom hoog gelegd.

Echter, in tegenstelling tot veel andere bands (of bandjes) van eigen bodem weet Schizoid Lloyd niet eens zozeer de eigen omschrijving waar te maken, maar maken zij wel indruk met de EP virus. Deze EP telt helaas maar vier tracks, maar heeft wel een speeltijd van om en nabij de 25 minuten.

Geheel naar aankondiging combineert dit vijftal er inderdaad op los tussen klassieke harmonie?n en scheurende gitaarriffs. Een perfect voorbeeld hiervan is al meteen de opener en tevens het titelnummer van deze EP ‘Virus’. Een prachtige stuk van ruim drie minuten, gaat over in een brug die het zwaardere stuk inleidt terwijl de lijn van het eerste stuk door gaat. Muziek is sowieso al een vorm van kunst, maar Schizoid Lloyd laat horen dat zij zich mogen meten met de grotere kunstenaars. Zeker wetend dat dit pas het eerste uitgebrachte werk is van deze band uit Haarlem.

Als vierde track op deze EP treffen we ‘Nothing Left’, een episch muziekstuk met een duur van bijna negen minuten. Wederom wisselt de band hierin moeiteloos tussen klassiek, rustig en sereen naar hard, snel en ruig.

Schizoid Llyod werkte tijdens het opnemen van deze EP samen met Oscar Holleman. Deze ‘studiogoeroe’ werkte eerder met bands als Krezip en Within Temptation.

Dit zijn de bands waar je het als vrijwillig recensent voor doet. Dit zijn de bands die je hoopt te ontdekken. Dit zijn de bands waarvan je hoopt dat heel Nederland ze gaan horen. Tevens zijn dit de EP’s waarvan je hoopt dat er snel een vervolg op komt.

Deze recensie verscheen eerder ook op Festivalinfo.

Score: ★★★★½