Amsterdam Dance Event 2009 – Viral Radio @ Trouw, Amsterdam

ade_miniHet Amsterdam Dance Event (ADE) is al veertien jaar lang het grootste clubfestival voor elektronische muziek. In 1996 begon het event als een kleine conferentie en een festivalprogramma met drie clubs en dertig dj’s. Anno 2009 hebben we het over 90.000 bezoekers, in 44 zalen met meer dan 700 dj’s/acts. Woensdag 21 oktober was Roar voor je aanwezig in Club Trouw. Hier staan onder de noemer Viral Radio namelijk de heetste acts van het moment in het genre dubstep/beats geprogrammeerd.

De heren van Knalpot presenteren vanavond hun debuutplaat: Serious Outtakes. Ondanks dat de band niet heel vaak optreedt (en als ze dan spelen zijn dat vaak EU-tours) hebben ze toch al behoorlijk naam gemaakt dankzij shows die ze onder andere op Lowlands en in het Bimhuis gaven. Ondanks het nog vroege tijdstip kunnen nummers als ‘Indorock’ en ‘Casio Halbzeit’ op veel respons rekenen en als afsluiter ‘Stainlees’ wordt ingezet gaat er zelfs een vlaag van euforie door het publiek heen. Goed optreden en alhoewel de muziek van Knalpot op z’n minst experimenteel te noemen valt kunnen ze met hun nieuwe plaatje wellicht toch wat potjes breken binnen het clubcircuit.

Nadat Cinnaman vervolgens tussendoor wat plaatjes heeft gedraaid neemt Bibio plaats achter de draaitafels. Hij draait vanavond een afwisselende set met onder andere nieuwe platen van Hudson Mohawke en Nosaj Thing. Maar aan de reactie van het publiek te zien horen zij toch het liefste zijn eigen werk: het dit jaar uitgebrachte Ambivalence Avenue is erg goed ontvangen en zal hoogstwaarschijnlijk in meerdere jaarlijstjes terugkomen.

Vervolgens is het tijd voor Clark, die live zijn ding komt doen. Ook hij stond eerder dit jaar op Lowlands, en alhoewel de publieksparticipatie daar te wensen liet lijkt de beste man vanavond wel in zijn nopjes. Zoals verwacht komt veel werk van zijn meest recente plaat Totems Flare, maar voor een blokje Aphex Twin draait hij zijn hand ook niet om. Het stuk breakcore op het eind had niet gehoeven, maar toch een gesmeerde set.

Na Clark komt de man die voor velen waarschijnlijk de publiekstrekker is: The Gaslamp Killer. In mei stond hij eerder in Trouw, en schreven wij dit over hem:

“ ..vanaf het allereerste moment draait The Gaslamp Killer namelijk de set van zijn leven. Zijn platenkeuze is indrukwekkend: naast de nodige portie beukende dubstep deinst hij er niet voor terug om er achteloos nummers van Jimi Hendrix en Mr. Oizo tussendoor te gooien. Het publiek neemt met een uur geen genoegen. Als GLK als toegift Come To Daddy van Aphex Twin opzet lijkt de Trouw even te klein. Mis deze man niet op Lowlands!”

Waar GLK in mei nog een revelatie was kunnen we nu concluderen dat non-stop touren bij deze man niet zijn vruchten heeft afgeworpen. Nog steeds gaat het publiek los, nog steeds heeft hij een fenomenale platenkeuze maar dit keer heeft zijn set teveel momenten waarop het allemaal een beetje inkakt. Tevens blijkt dat na een interessante act als Clark GLK gewoon heel veel platte platen draait. Leuk voor even, maar niet duurzaam. In tegenstelling tot de Viral Radio avond in mei, waar je het liefst wou dat GLK nog uren door zou gaan, is nu het laatste kwartier doorbikkelen. Mede dankzij het draaien van vier (!) Radiohead platen.

Na GLK loopt de zaal snel leeg: zo’n vijf minuten na aanvang van Martyn staat er nog maar een handjevol mensen vooraan. Ook hij bracht dit jaar een goede plaat uit: Great Lengths, maar vanavond kiest hij voor een andere set. In plaats van diepe dubstep/techno draait Martyn een funky set met Zuid-Amerikaanse invloeden. Het publiek weet niet goed wat ze hier mee aanmoet en zo staat de minstens helft van de uitverkochte Trouw een half uurtje na het einde van GLK weer buiten. Jammer, een iets andere opbouw van deze avond was misschien beter geweest.