Marionette

Door Ben van Kempen 27 december 2009 Reacties staat uit voor Marionette

marionetteOrigineel stonden ze als een van de twee voorprogramma’s van Blessthefall gepland, maar Bury Tomorrow haakte af en ook Marionette voelde zich niet echt honderd procent. De band speelde vanwege voedselvergiftiging een verkorte set met maar drie nummers. Ondanks dat waren er genoeg mensen die onder de indruk waren van het korte optreden en bij de merchandise stonden te dringen voor het contact met de bandleden en om wat merchandise te kopen. Dát en het uitstekende recent uitgekomen album zou genoeg reden moeten zijn om de band wat vragen te stellen. Tijdens het optreden van Blessthefall spreek ik met Axel Widén en een wisselend nummer van andere bandleden die op dat moment in de buurt zijn backstage.

Voedselvergiftiging en Ander Leed

Voor de heren van Marionette was het een relatief goede tour, die begon met flink wat optredens in Engeland. Alleen aan het einde van de tour zit het er dus niet meer in. “We zijn er vrij zeker van dat het voor ons mis is gegaan in Stutgard, waar we erg slecht Chinees voedsel hebben gegeten.” Niet iedereen in de band heeft er in dezelfde mate last van. Terwijl de één zich eigenlijk nog redelijk lekker voelt, is het bij de ander al een stuk minder goed. Het ergst is het gesteld met de drummer, die op het podium een kotsemmer naast zich had staan. Backstage loopt de drummer later nog bleek als een zombie rond. Het is dan ook niet vreemd dat hij op geen enkel moment meepraat bij het interview. “De jongens van Blessthefall voelen zich ook niet al te goed hoor, maar dat is al iets langer gaande. Dat is waarschijnlijk een griepje of iets dergelijks.” Vandaag heeft niemand in de band echt gegeten. Daar heb je natuurlijk ook geen behoefte aan als je je zo ziek voelt. “We reizen in kleine busjes met slechte ventilatie. Het is niet zo vreemd dat de gezondheid het moeilijk te verduren heeft. Uiteindelijk heeft het publiek vijf nummers moeten missen. We komen dan ook zeker terug naar Nederland. Deels om het goed te maken, en deels omdat we ons hier zeker op de juiste plaats voelen en een goede reactie krijgen.”

marionette_foto
De Juiste Tour

Marionette heeft een zeer lastig geluid. De band combineert death metal, met melodische elementen, metalcore met zijn breakdowns en uitbarstingen, een klein beetje black metal en nog veel meer. Het is dan ook moeilijk om in de juiste tour terecht te komen. “Eerder hebben we in een tour gespeeld met Deathstars en The Defiled. Daarbij klonken geen van de drie bands hetzelfde, maar was het het visuele aspect dat de rode lijn vormde tussen de drie bands. Het werd een soort wedstrijdje, waarbij elke band de anderen probeerde te out-dressen.” Zo’n gezamenlijke connectie mist toch een beetje in de tour met Blessthefall en Bury Tomorrow. “In een tour als deze moeten we ons toch een beetje aanpassen. We spelen onze nummers niet anders, maar we kiezen wel specifiek nummers uit waarvan we denken dat die het beste passen bij het publiek. Blessthefall heeft toch een vrij specifiek publiek die bepaalde dingen verwachten, waar ze goed op kunnen moshen. We vermijden de wat technischere nummers waarop het publiek wat minder goed op zou kunnen reageren en openen zeker met minder hevige nummers.” Toch verrast elk publiek de band wel weer. “Hier in Nederland, net zoals thuis in Zweden, wordt er toch goed gereageerd. Dat merken we vooral altijd aan drukte bij de merchandise. Maar ook op andere plekken waar mensen soms wat conservatiever zijn, zijn de reacties goed. In Duitsland en Zwitserland bijvoorbeeld hebben we shows meegemaakt waar de mensen totaal stil staan en het dus lijkt alsof ze het niets vinden, maar daarna wel naar ons toekomen en zeggen dat ze het goed vonden. Ze weten gewoon niet hoe ze op onze muziek moeten bewegen.”

Het Visuele Aspect

Dat de band wel houdt van het visuele aspect van het optreden blijkt wel aan de make-up. Het lijkt op een mengeling tussen corpse paint en Visual Kei. Dat laatste is een invloed die wel wat is opgeblazen in eerder contact met de media, maar is wel degelijk een invloed. Het specifiek dramatische uiterlijk is echter al lang niet meer specifiek te plaatsen. “Eigenlijk willen we nog veel meer doen dan alleen make-up, maar we hebben nog niet echt veel mogelijkheden nu. In de toekomst gaan we wel proberen theatrale elementen in onze show te stoppen. Persoonlijk [Axel] hou ik ook van een beetje bloed in de show. Kortom, het dramatische, daar gaan we voor.” Er zijn ook genoeg momenten in de show waarop zoiets zou kunnen. “Bij het nummer ‘The Lie’ bijvoorbeeld zit een akoestisch middenstuk dat we live niet kunnen spelen. Dat samplen we, en dat moment is ideaal voor zo’n dramatisch moment. We houden er gewoon van om van het optreden iets te maken wat meer is dan alleen de muziek. We zijn dan ook niet bang dat we te veel doen, want we zien nauwelijks in hoe dat zou kunnen – en als dat zover zou zijn dan merken we dat dan wel.”

marion_cdEnemies

Het laatste album, Enemies, laat ook veel van die symboliek en dramatiek zien, duidelijk ook ten gevolge van Axel’s teksten. “De teksten zijn heel erg zwart en duister, wat goed combineert met ons visuele aspect. Enemies is eigenlijk een concept album, wat min of meer al met de cover wordt uitgelegd. Het is het verhaal van de individu, verbeeld door het ik-figuur en de persoon rechts op de cover, tegenover de massa, het zwijn in de teksten en op de cover. Het gaat over de dwingende normen van de samenleving waar tegen de protagonist zich wil verzetten om zichzelf te kunnen defini?ren – tegenover de vele dwingende regels. Het zwijn staat dan voor de vijanden en de kudde voor de hersenloze massa die zijn identiteit verliest in de dwingende regels. De ik-figuur zit vol met haat door deze situatie en voelt zich onderdrukt. Zijn haar verandert in gewelddadigheid, waarna hij spijt krijgt van zijn acties. Dan wil hij op geven, maar uiteindelijk stopt hij met tegen de vijand vechten omdat hij daarmee in de vijand zelf verandert. Dat zien we op de voorkant, de ik-figuur wil niet leren om te vechten met het mes, omdat hij dan verandert in het zwijn. Hij voelt zich bovendien gesterkt omdat hij merkt dat er ook anderen zijn die zoals hij denken.”

Toekomst

De album heeft, ondanks dat het nieuwe album nog niet zo ver in het verleden ligt en er ook flink getourd is, al werk verricht voor het volgende album. “Sommige bands veranderen hun geluid in een richting, of misschien twee. Soms wordt dat geaccepteerd en soms niet. Het is al duidelijk dat wij vele richtingen tegelijkertijd op gaan. Verwacht meer black metal, meer progressieve elementen, meer visuele elementen, verwacht zelfs klanken in de richting van Pendulum. Denk aan het chaos-symbool, dat elke kant tegelijkertijd op gaat. Misschien moeten we dat maar als cover gaan gebruiken, haha! Wat echter níet zal veranderen is de agressie. Ook wat betreft vocalen, we zullen nooit te veel cleane vocalen gaan gebruiken en we zullen nooit erg ver in de richting van pop-muziek gaan. Maar eerst komt er waarschijnlijk nog een tour in Scandinavi?, al is er nog niet iets rond.”

Je kunt geen reactie achterlaten.