5 Days Off 2013: Dag 1 @ Melkweg, Amsterdam

Terwijl de eerste avond van?5 Days Off?in Paradiso in het teken staat van de zware elektro van The Bloody Beetroots, staat er deze avond in de Melkweg een breed programma vol inventieve?bass music?op de podia. De grootste publiekstrekkers daarbij zijn?Hudson Mohawke,?AraabMUZIK?en?Baauer, die elk een uur krijgen in de grootste zaal van de Melkweg.

Hierbij is het uiteindelijk Hudson Mohawke?die de sterkste set neerzet. Omgeven door een vrij imposante lichtshow laat hij horen waarom hij één van de voorlopers is op het gebied van elektronische muziek. Dit doet hij voornamelijk met eigen werk, waaronder zijn remix van Bj?rks nummer ‘Virus’ (verschenen op remix-album Bastards). Dit nummer, dat met de sprookjesachtige zang van Bj?rk fungeert als spannende opener van de set is nog vrij rustig, maar al snel daarna gooit de Schotse dj het gas erop en zet de zaal een uur lang op z’n kop. Hierin komt veel zwaar eigen werk voorbij, zoals ‘Thunder Bay’ van de ep Satin Panthers, maar natuurlijk ook de nummers die hij met Lunice maakte als TNGHT. Tussen de nummers door durft HudMo echter stiltes te laten vallen, iets dat je op festivals als 5 Days Off niet snel ziet. Hudson Mohawke neemt daarmee een risico, maar de stampvolle zaal verliest geen moment de aandacht en is na de zeer spannende set volledig uitgeblust.

Misschien is het juist wel daarom dat de set van?AraabMUZIK niet helemaal goed getimed is. Deze Amerikaanse hiphopproducer en MPC-tovenaar staat erom bekend zalen genadeloos af te breken met zijn agressieve beats, maar vanavond komt dat niet helemaal uit de verf. Het lijkt erop dat het publiek er na de set van Hudson Mohawke voor kiest om even uit te rusten, want op het moment dat?Abraham Orellana, oftewel AraabMUZIK, zijn set begint is de zaal zeker voor de helft leeggelopen. Het weerhoudt hem er gelukkig niet van zijn gebruikelijke set te geven vol met dubstep, hiphop en razendsnelle beats. Vanuit de zaal komt echter weinig respons, en dat is jammer. Vorig jaar liet AraabMUZIK op Melt! Festival een ijzersterke liveset horen, en daar at het publiek een uur lang uit zijn hand. Vanavond is het publiek iets minder enthousiast, en de producer haakt daar niet goed op in. Hij zou rustig kunnen opbouwen om zo het publiek aan het dansen te krijgen, maar in plaats daarvan houdt hij het tempo een uur lang hoog. Daarmee maakt hij zeer weinig contact met het publiek, waardoor hij vanavond niet overtuigd.

De man die daarna het podium betreedt maakt met zijn enthousiaste uitstraling wél direct een connectie met het publiek. Deze man is?Baauer, die met zijn zwaar gehypete ‘Harlem Shake’ over de hele wereld volle zalen trekt. Ook vanavond is dit het geval, en Baauer weet precies wat ze willen, en dat is dansen. Het is bijzonder om te zien dat deze jonge dj, die nog maar een paar maanden bezig is met serieus optreden, nu al zo’n overtuigende podiumpresentatie heeft. Om hem heen staan twee schermen met visuals, en tijdens zijn set wordt er veel gebruik gemaakt van lichteffecten en rookmachines. Het leukst om te zien is echter Baauer zelf, die een uur lang met een grote grijns op het podium staat te draaien. Het is duidelijk dat het draaien hem in het bloed zit. Maar ook al geeft hij het publiek een uur lang de hits die ze willen horen?valt toch op hoe weinig Baauer eigenlijk heeft te bieden. Door een uur lang alleen maar hits te draaien krijgt hij het publiek wel enthousiast aan het dansen, maar echt verrassen doet hij geen moment. Nieuwkomer Baauer overtreft vanavond niet de meer ervaren Hudson Mohawke, maar vermakelijk was het absoluut. Nu maar kijken wat hij nog gaat uitbrengen dit jaar.