Paaspop Schijndel 2013: dag 3

De derde, laatste, dag van Paaspop begint met een herhaling; zo staat ook vandaag Fresku weer op het podium. Ditmaal niet in de Roxy, maar in de grote Stardust. Mede hierdoor ziet het er rustig uit voor het podium en ontwaakt het publiek nog in plaats van de losgaande meute eerder het weekend. Als de Eindhovenaar zijn boyband Kutzooi erbij haalt en carnavalshit ‘Partygroove’ inzet, komen er opblaasbare ballen tevoorschijn, waardoor het publiek alsnog even opleeft.

Vervolgens is het wel vanaf het begin raak, wanneer Dope D.O.D. tracks als ‘Gatekeepers’ en ‘What Happened’ de Roxy in knalt. Hiernaast komt er ook werk van het nieuwe album voorbij in de vorm van eerste single ‘Rocket’. De Groningers blazen rauwe horrorhiphop onder begeleiding van duistere dubstepbeats en krijgen daarmee de tent aan het bouncen.

paaspop110-6-BorderMaker

paaspop110-5-BorderMaker

Dope D.O.D.

paaspop-50-BorderMaker

Vanderbuyst

Wel meer dan dat bouncen was toe te schrijven aan Nouveau Riche, welke in diezelfde Roxy de tent tot de nok toe vullen met losgaande bezoekers. Als een dirigent begeleidt Mr. Polska het gezelschap met Leo, JeBroer, Digitzz en Steph, waarbij de echte creatieve geest achter de show Boaz van de Beatz is. De dj/producer werkt een waslijst aan genres af en vliegt van dubstep naar hiphop en trap naar hardcore. Hoogtepunt komt als het publiek bij de show wordt betrokken middels een sitdown, waarbij werkelijk iedereen naar de grond gaat en op de drop mee omhoog springt.

paaspop110-24-BorderMaker

paaspop110-22-BorderMaker

Barry Hay Flying V Formation

paaspop110-15-BorderMaker

paaspop110-13-BorderMaker

Kvelertak

Elektro Guzzi laat het publiek in de Stardust hierna technodansjes doen. Waar je normaal een dj zal verwachten, staat bij deze liveset een driekoppige band op het podium. Over de muziek valt weinig te zeggen, maar het element van een liveband is in dit genre (of in ieder geval tijdens deze show) de dooddoener. De band staat er zelf oninteressant bij en dat gevoel slaat over op het publiek. Het is dat Gui Boratto vervolgens het stokje overneemt en simpel en enigszins ingetogen een net zo lekkere set neerzet op datzelfde podium, anders was de tent rustiger ge?indigd dan dat deze begon.

Hoewel Elektro Guzzi al bewees een extra dimensie aan elektronische muziek te kunnen geven, doen ook C2C en Beardyman dat, maar een stuk overtuigender. C2C is een viertal dat door middel van een visueel spektakel laat zien wat er met de hedendaagse techniek mogelijk is. Vier aparte blokken lichten op de maat op, spelen met elkaar en voegen de beelden met vlagen samen als een geheel. Naast het oog wil ook het oor iets; de heren weten zelf meer dan aardig de weg met hun draaitafels en scratchen en mixen er flink op los. Dit doen ze niet alleen met elkaar als kwartet, maar ook als een soort wedstrijd in duo’s.

Die laatstgenoemde act, Beardyman, staat bekend als beatboxer. De gekste geluiden maakt hij met zijn mond, welke hij opneemt en in een loop zet. Hier voegt hij diverse –eveneens zelfgemaakte- beats aan toe, waarmee hij vooral drum ’n bass-achtige nummers maakt. Met enkel een keyboard, zijn mond en een flinke portie humor werkt de Brit zich door zijn aangename set heen.

paaspop-91-BorderMaker

paaspop-86-BorderMaker

Black Rebel Motorcycle Club

paaspop-39-BorderMaker

paaspop-33-BorderMaker

Balthazar

paaspop-30-BorderMaker

paaspop-27-BorderMaker

La Pegatina

The Gaslight Anthem

Over de headliner op het hoofdpodium vandaag, The Gaslight Anthem, kunnen we erg kort en krachtig zijn. Hits als ’45’ en ‘Great Expactations’ zijn sterk geschreven en worden dan ook zichtbaar prettig ontvangen, toch komen Brian Fallon en consorten enigszins in de problemen. Zijn stem werkt immers niet mee en ook de rest van de band lijkt puur op routine de show af te werken.

paaspop-23-BorderMaker

paaspop-21-BorderMaker

Peter Pan Speedrock

paaspop-14-BorderMaker

paaspop-18-BorderMaker

Stuurbaard Bakkerbaard

paaspop-92-BorderMaker

The Bloody Beetroots

De grote Stardust staat tot achteraan gevuld als het allerlaatste optreden van Paaspop 2013 in deze tent plaats zal vinden. Eindigen met een knal is hierbij het motto. Dit kan met gemak overgelaten worden aan het Italiaanse The Bloody Beetroots. De live drums, gitaar, keyboard en zang zijn van grote meerwaarde ten opzichte van een dj-set, mede dankzij de strakke opening met nieuw werk als laatste single ‘Spank’. Harde, eigen, beats worden afgewisseld met de meest flinke dubstep, drum ‘n bass en drumstep-tracks van het moment. Een knallend einde van Paaspop 2013.