Groezrock 2013: dag 1

Door Elke Teurlinckx en Twan Scheffers 4 mei 2013 Reacties staat uit voor Groezrock 2013: dag 1

Mensen zijn van alles verloren op Groezrock dit weekend, van iPhones tot portemonnees en autosleutels, de rij bij lost & found houdt maar niet op. Het enige wat je ons inzien kwijt mag raken op Groezrock is je waardigheid en je stem, want nonderju, wat stonden er toch veel vette bands geprogrammeerd.

De zaterdag begint met het metalcore-achtige?Buried In Verona?voor de stoere mannen, voor De Belgen zijn er de Belgische punkers van?The Rocket?op de Monster Stage en?Minx?op de Acoustic Stage. Allen spelen voor een fijn gevulde tent, maar het merendeel van de bezoekers is nog bezig met warm worden van de ijskoude nacht. Echt boeiend wordt het dan pas ook bij de heuse murdercore van?Six Ft Ditch. Helaas worden de samples achterwege gelaten, iets wat de albums van deze Britse band toch siert. Live is het vooral een aaneenschakeling van beat-en breakdowns, iets dat het publiek bij de Etnies Stage zoekt. De beentjes vliegen in de lucht en de handjes wapperen nog harder dan die van Beatrix. Hierna staat er een Nederlandse band op de Etnies Stage, we hebben vernomen dat deze band zeer oké was, wij stonden echter bij talentvollere bands te kijken op de Macbeth Stage.

groezdag1-58-BorderMaker

John Coffey

groezdag1-11-BorderMaker

The 101’s

De Eindhovense punk’n’roll band The 101’s gaven de donderdag voor Groezrock een akoestische set weg in De Pul te Uden en vrijdag op de Groezrockcamping, vandaag is het voluit knallen voor de vier. Het geluid staat in het rood, maar dat boeit niemand wat. Vooral de wat nieuwere nummers van The 101’s sieren de set, evenals de enige menselijke piramide van Groezrock 2013- een grap begonnen bij Enter Shikari. Naderhand wordt er nog redelijk veel merchandise verkocht. Samen met de andere Nederlanse band; All For Nothing, kan The 101’s spreken van een geslaagd optreden op de Macbeth Stage.

Terwijl Obey The Brave de dansvloer opent in de Etnies Stage is het op de Monster Stage tijd voor A Wilhelm Scream. Opkomen met ‘The King Is Dead’ is misschien iets te snel kruid verschieten? Nee. Genoeg andere hitjes die deze band ten tonele brengt zoals ‘We Build This City! ( On Debts and Booze)’ en afsluiter ‘Famous Friends and Fashion Drunks’. Voor de vierde maal zet deze band een Groezrock tent op zijn kop: feestje alom.

groezdag1-92-BorderMaker

A Wilhelm Scream

Waar het zeker geen feest is: bij AC4. Deze band onder leiding van Refused-zanger Dennis Lyxzén speelt ‘straight forward hardcore’ zonder beat-en breakdowns en klinkt vooral pissed-off. Daarnaast is het een genot om Lyxzén te mogen horen. Zijn stem is in tegenstelling tot menig ander hardcoreband op Groezrock wel te verstaan, zelfs zo goed dat de teksten zonder het nummer te kennen, zijn te volgen. Echt druk of los gaat het niet bij deze band, maar desondanks dat de drummer pas één week bij deze band zit, is het een van de strakkere bands tot nu toe. Iets waar The Story So Far nog wel wat van kan leren. Ook al speelt de band hit na hit en wordt alles meegeschreeuwd, het klinkt me toch ruk. ‘Boeiend’, denkt iedereen. Voor de eerste keer op Groezrock wordt het duidelijk waarom de Etnies Stage zo geliefd is: stagedives, en véél. Deze hipsterband maakt zijn status waar, ze spelen kwalitatief uitermate teleurstellend maar de vibe is er vanaf moment één.

Dan gaan we even verder met klagen: Frank Turner and The Sleeping Souls. Ja, veel mensen vonden dit goed, maar het gevoel dat Frank Turner ‘vroeger’ nog uit eenvoud bestond, wordt verplettert door de gigantische banner, de gelikte witte outfits van iedereen op het podium en de rondspringende gitarist. Nee, opener ‘I Want To Dance’ brengt ons meer de boodschap ‘I Want To Go To Trappend Under Ice’. Was deze band dan boeiend? Er waren in ieder geval volop stagedives en Emmure klonk me toch een partij ….

groezdag1-103-BorderMaker

Frank Turner

groezdag1-100-BorderMaker

Emmure

Hierna wordt het kwalitatief allemaal niet veel beter. Title Fight lijkt nog steeds te stoeien met de balans zoeken tussen oud en nieuw materiaal. Tijdens de oudere meer punknummers gaat het lekker los maar de nieuwere nummers halen de vaart uit de set. En ook al weten we dat de twee zangers van deze band geen pareltjes zijn, vandaag is het wel heel erg gesteld met de twee. Tel daarbij het idioot slechte geluid op, dan komt het cijfer voor deze show uit op een 5. Gelukkig weten ze met afsluiters ?Shed? en ?27 Times? dit nog om te buigen in een krappe voldoende. Ondertussen speelt Pennywise op het hoofdpodium weer in de oude bezetting, is Texas Is The Reason nog steeds geen boeiende liveband, was de show van Kid Dynamite de dag van te voren aanzienlijk toffer en slaan we Rocket From The Crypt over.

groezdag1-148-BorderMaker
Texas is the Reason

groezdag1-139-BorderMaker
Pennywise

Waarom? Om een goeie spot te hebben voor Comeback Kid. Vandaag speelt Scott Wade weer mee. Dit betekent: oude zanger weer terug, en misschien zelfs nog wel toffer: huidige zanger weer terug op gitaar en tweede stem. Gelukkig stonden wij hier al zo vroeg, want voordat Comeback Kid begint krijgen we nog een verrassingsoptreden van Backtrack. De band waar heel hardcore Groezrock om schreeuwde toen bekend werd dat Trash Talk niet zou spelen. De band knalt er drie nummers lang tegenaan en laat de Groezrockorganisatoren zien dat zij stom zijn geweest om Bastions te halen als vervanger en geen Backtrack. Enfin, nu over naar Comeback Kid. De gehele huidige tournee van deze band is om deze show heen gebouwd. De band wilde perse op de Etnies Stage spelen in Meerhout. Of Groezrock hier op zat te wachten? Ja. Vanaf de eerste tonen van ‘Al In A Year’ is het stagedivetijd. Scott Wade is duidelijk minder energiek als frontman dan Andrew Neufeld, de vibe van de show is lekker old skool. Enkel klassiekers van Turn It Around en Wake The Dead met uiteindelijk de onvermijdelijke afsluiter ‘Wake The Dead’- waar we overigens H2O praktijken zien van twee jaar geleden.

Publiekstrekker Rise Against staat op de Monster Stage hun trucje te doen. Inspiratieloos ten top en vele malen uitgekauwd, zo kun je Rise Against het beste omschrijven. De allure van een stadion rockact terwijl punk spelen tegenwoordig al te lastig is. Horen we daar op het einde nog ‘Swing Life Away’ en ‘Give It All’? Mooi zo.

groezdag1-178-BorderMaker
Rise Against

groezdag1-131-BorderMaker

groezdag1-122-BorderMaker

Nations Afire

groezdag1-96-BorderMaker

The Aquabats

groezdag1-83-BorderMaker

Joey Cape’s Bad Loud

groezdag1-6-BorderMaker

The Riverboat Gamblers

Je kunt geen reactie achterlaten.