Major Lazer – Free the Universe

Door Chantal Koolhaas 7 mei 2013 Reacties staat uit voor Major Lazer – Free the Universe

Albumcover Major Lazer - Free the Universe(Album – Universal)?Het is alweer een tijdje geleden dat de samenwerking van dj/producers Switch en Diplo onder de naam Major Lazer een verrassende eerste plaat uitbrachten: Guns Don’t Kill People… Lazers Do. Na de release van dit album heeft Beyoncé voor haar ‘Who Run The World’ een sample van ‘Pon De Floor’ gebruikt en die hiermee ernstig misbruikt. Of de muzikale relatie tussen Switch en Diplo hierdoor op de klippen is gelopen, of dat dat een andere oorzaak had, feit is dat Free The Universe alleen de stempel van Diplo op zich heeft gedrukt. En dat leidt eigenlijk niet tot een heel ander geluid, maar wel tot een samenwerking met ruim twee dozijn aan artiesten, waaronder zelfs een paar van eigen bodem.

Het merendeel van radioluisterend Nederland kent single ‘Get Free’ waarschijnlijk al, de meest toegankelijke track van de plaat, waar Amber Coffman van Dirty Projectors haar vocalen aan heeft geleend. Het is de meest rustige track, die daardoor ergens enigszins misplaatst is, maar niet minder de moeite waard. Waar het gros van het album uitspringt in uitzinnige ritmes, waarin dancehall, dubstep, reggae en elektronica schreeuwen om het hoogste woord, weet ‘Get Free’ met haar kabbelende melodie?n een prettige rusthaven te bieden. ‘Jessica’ probeert probeert dit gevoel te evenaren, maar slaat de plank volledig mis. Ezra Koenig’s (Vampire Weekend) eigenzinnige stem maakt het een traag nummer dat niet echt uit de verf komt en waar Major Lazer het ook niet van moet hebben.

Want het zijn de uptempo-beats in ‘Jet Blue Jet,’ ‘Watch Out For This (Bumaye),’ Sweat en ‘Wind Up’ waarop geen enkel paar voeten de dansvloer zou kunnen weerstaan. Het zijn herkenbare ritmes, die ook vertegenwoordig waren op Guns Don’t Kill People… Lazers Do en die ook van ‘Pon De Floor’ en dans- (schuur)spektakel konden maken. De compositie is misschien niet per se vernieuwend, maar swingen doet het zeker.

Daarnaast worden deze dancehall-tracks afgewisseld met de hese rap van Shaggy en de heldere vocalen van Wynter Gordon op ‘Keep Cool’ en de reggae en dubstep op ‘Jah No Partial.’ Dit zorgt ervoor dat het album een beetje van van alles bevat en enigszins op een potpourri lijkt, maar dat mag de pret niet drukken. Alleen ‘Bubble Butt’ komt er niet mee weg. De tekst hiervan is beschamend slecht en de bliepende beats zijn iets te simpel.

Diplo heeft 29 artiesten bereid gevonden die zich op een of andere manier hebben geleend voor Free the Universe. Waarschijnlijk mede hierdoor is de plaat geen samenhangend geheel geworden, maar een verzameling liedjes die lukraak achter elkaar zijn gezet. Het is dat de sfeer over het algemeen zo broeierig is dat het geheel toch enigszins aan elkaar is geplakt en daardoor komt Major Lazer er voor deze keer mee weg.


Je kunt geen reactie achterlaten.