#LL13-voorpret: de vrijdagroute van ROAR-redacteur Juli?n L’Ortye

Tom Odell, Alpha, 13.30 uur

Eerlijk is eerlijk: je moet ervan houden, het enorme pathos dat als een rode draad door de liedjes van Tom Odell loopt. Anderzijds is Odell niet de zoveelste singer/songwriter – hoewel velen anders zullen beweren – maar schrijft de Brit sterke pianoliedjes, veelal gevoelig (luister maar eens het prachtige ‘Grow Old With Me’ en doorbraaksingle ‘Another Love’), maar soms ook voorzien van een stevige angel. ‘Hold Me’, bijvoorbeeld dat op zijn hoogtepunt enigszins aan Arcade Fire doet denken. Maar wanneer u al dat drama en liefdesverdriet van de aimable Engelsman denkt te kunnen slikken, is Tom Odell een wezenlijke aanrader.

odell_2432552b (1)

AlunaGeorge, Bravo, 14.10 uur

De zoetgevooisde R&B-vocalen van zangeres Aluna Francis in combinatie met de 2-step/garage-beats van producer George Francis, dat zijn de twee pilaren waar AlunaGeorge zwaar op leunt. Met succes, het Britse duo is een van de heetste namen van het moment, poept aan de lopende band aanstekelijke singles uit – Disclosure-samenwerking White Noise voorop – en liet op onder andere Motel Moza?que en PITCH al zien live ook haar mannetje te staan. Francis kan soms even wat tijd nodig hebben om haar stembanden op niveau te krijgen, maar in de tussentijd kun je je als toeschouwer altijd nog vermaken met haar benen.

The 1975, India, 15.10 uur

Na tien jaar noeste arbeid (en enkele bedenkelijke bandnamen verder), lijkt het dubbeltje dan eindelijk de goede kant op te vallen voor The 1975. Een bescheiden radiohitje in de vorm van ‘Chocolate’, dat in feite alle facetten van het geluid van de mannen uit Manchester in zich heeft. Aanstekelijke riffjes en synths die aan de jaren tachtig refereren, het kenmerkende stemgeluid van zanger Matty Healy en een verschrikkelijk pakkende songstructuur. En met zo’n catchy sound moet je die clichématige teksten maar even door de vingers zien.

Gold Panda, Bravo, 16.00 uur

Velen zullen Gold Panda vooral van (het door Charli XCX gebruikte) hitje ‘You’ kennen, maar met zijn jongste plaat, Half Of Where We Live In, onderstreepte de Brit het nog maar eens: deze man heeft talent. En niet zo’n beetje ook. Derwin Panda, zoals de Londenaar in zijn vrije tijd door het leven gaat, levert elektronica van de bovenste plank en wisselt daarin moeiteloos onder meer glitch, vage techno en dansbare synths met elkaar af en kruipt langzaam maar zeker steeds eenvoudiger richting de top van de scene. En hoewel bijzonder vroeg geprogrammeerd, kan het haast niet anders dan dat Gold Panda al voor een voorzichtig hoogtepuntje zal tekenen. Ingenieuze elektronica voor dummies.

Kendrick Lamar, Grolsch, 17.15 uur

De meest besproken rapper van het vorige jaar staat op Lowlands. Kendrick Lamar uit Compton, Californi?. U kent hem wellicht van zijn fenomenale major labeldebuut good kid, m.A.A.d city, een hiphopplaat die een echt verhaal vertelt, zoals nog maar weinig albums dat doen. Be?nvloed door onder andere 2Pac en The Notorius B.I.G. schreef Lamar vijftien nummers, met onder andere samenwerkingen met stadsgenoot Dr. Dre, Mary J. Blige en Drake, nummers waarbij je stuk voor stuk je vingers af likt. Hoewel hij tijdens zijn DWDD-performance en twee stijf uitverkochte Melkweg-shows nog niet alle critici wist te overtuigen, zal het in de Grolsch stampvol staan voor de Amerikaanse rapper. Geprogrammeerd tegenover Tame Impala en Villagers geen al te makkelijke keus, maar wel de enige juiste, voordat hij even groot is als zijn inspiratiebronnen.

kendrick-lamar

Band of Horses, India, 18.30 uur

Nee, zo’n mooi nummer als ‘The Funeral’ zullen de mannen van Band of Horses waarschijnlijk nooit meer maken, maar ook met plaat numero vier, Mirage Rock, bewees het vijftal uit Seattle, Washington, verschrikkelijk consistent te zijn. Alternatieve countryrock, gekarakteriseerd door de geweldige stem van de immer sympathieke oprichter en frontman Ben Bridwell. De band is inmiddels via het gerenommeerde Sub Pop via dito Fat Possum op het ‘grote’ Columbia Records beland en kan tegenwoordig eindelijk op de verdiende vollen zalen en festivaltenten rekenen. Het inpakken van de India moet dan ook geen al te groot probleem zijn.

Mikal Cronin, India, 20.15 uur

‘Do I shoúúút it oúúút, do I let it góóóó’, zo zingt Mikal Cronin in single ‘Shout It Out’, tevens voorloper van de verschrikkelijk goede tweede plaat van de Amerikaan, MCII gedoopt. De titel zegt veel: geen poespas, maar eenvoudige (steengoede) liedjes. Wellicht dat u een poging wilt doen Cronin in een hokje te stoppen? Ons is het namelijk niet gegeven dat te doen. Van surfpop tot powerpop naar garagerock en glamrock, Cronin weeft het allemaal op even eigenzinnige als catchy wijze door elkaar en schrijft de ene na de andere potenti?le radiohit – mits we in een maatschappij zouden leven waar goede muziek de overhand had op de ether. Bovendien is Cronin ook nog eens bijzonder vaardig muzikant, hetgeen hem sowieso al de moeite waard maakt om live te aanschouwen. Gaat dat zien.

Disclosure, Bravo, 21.30 uur

Guy en Howard Lawrence zijn pas respectievelijk 22 en 19 jaar oud en met afstand de meest besproken nieuwkomers van dit jaar. Debuutalbum Settle wordt – terecht – door haast iedereen de hemel in geprezen, het duo tekende met de AlunaGeorge-samenwerking ‘White Noise’ voor een van de grootste hits van 2013 en weet met hun met aanstekelijke vocals doorspekte sound, die ondanks hun verschrikkelijke jonge leeftijd veel raakvlakken heeft met onder andere UK Garage, overal waar ze optreden hoge ogen te gooien. Op PITCH zorgde het duo al voor het optreden van het festival en het kan haast niet anders dan dat ze dat in de Bravo nog eens dunnetjes over gaan doen.

Disclosure-Duke-Demont-Cover-artwork

Ben Pearce, Bravo, 23.00 uur

Mocht Disclosure haar doel voorbij zijn geschoten – of wanneer u beschikt over ongekend veel energie – kunt u vrolijk blijven staan om verder kapot gedraaid te worden door Ben Pearce. Want vertel eens eerlijk: wie kan er nu stil blijven staan op de geweldige groovy housetune die radiohit ‘What I Might Do’ is? Verwacht qua dansbaarheid eenzelfde set, die voortdurend tot dansen aan zet en allerminst ontoegankelijk is. Dansend de nacht in. Zo hoort dat.

Julio Bashmore, Bravo, 00.30 uur

In feite is de Bravo sowieso dé plek om de vrijdagnacht door te brengen. Next up: Julio Bashmore, een van de beste UK-bassacts die er op deze aardkloot rondlopen. Bashmore wist PITCH op adembenemend sterke wijze af te sluiten, met een gevarieerde en verrassende set vol tunes van nu en toen. De man uit Bristol wisselt dikke, eigen tracks als ‘Au Seve’ en ‘Battle For Middle You’ af met de best denkbare house en strooit met drops op de best denkbare momenten. Hier maakt het niet meer uit of je nog energie hebt of niet, bewegen doe je toch wel. Resistance is futile.

LeFtO, X-Ray, 01.00 uur

Voor wie het allemaal wat spannender moet, kan inmiddels bij de X-Ray een kijkje wagen bij LeFtO. ‘This bearded early riser is consistently a couple of steps ahead of your average early adopter’, zo valt er op de site van Resident Advisor te lezen en dat is een uitstekende samenvatting van wat je bij de Belg kunt verwachten. Hiphop, soul, funk, maar ongetwijfeld ook veel uitstapjes naar nog meer ritmische genres als afro(beat) en samba. Als dat niet interessant klinkt, weten wij het ook niet meer.

Maya Jane Coles, Bravo, 03.30 uur

Hoewel ooit begonnen als hiphop –en triphop-producer, maakt de Brits-Japanse Maya Jane Coles het soort house waar uw verslaggever op slag verliefd op raakt. Melodieus, dansbaar, toegankelijk en veelal met het soort vocals die even bezwerend als pakkend zijn. Coles kon bij haar debuut in 2010 op lovende woorden van DJ Mag rekenen en bewijst drie jaar later die teksten dubbel en dwars waard te zijn (geweest). Ze remixte onder haar eigen naam onder andere Florence + The Machine en als haar nevenproject Nocturnal Sunshine bijvoorbeeld Massive Attack en Gorillaz, waarmee ze naast het maken van uitstekende eigen tracks ook liet zien een fraaie eigen draai aan nummers te kunnen geven. Een perfecte afsluiter voor een – in potentie – perfecte dag.

masters-acolytes-maya-jane-coles

1 Comment

Comments are closed.