Lockdown Festival 2013

Na een aantal jaren underground dubstepfeesten te hebben georganiseerd bracht de organisatie van Lockdown vorig jaar het nieuws naar buiten dat zij het grootste outdoor-dubstepfestival van Nederland wilden gaan organiseren. Dat festival kwam er op 28 augustus met optredens van onder andere Digital Mystikz, Loefah, Jackmaster, Pearson Sound en TNGHT op de NDSM-werf te Amsterdam. Dit jaar kreeg het festival een vervolg, al werd er een stuk minder nadruk gelegd op dubstep. Dit jaar presenteert de organisatie Lockdown als festival voor ‘alle soorten bass music’, wat natuurlijk zeer breed kan worden opgevat. Vandaar dat er naast dubstep (Goth Trad, Youngsta, Kromestar) dit jaar ook veel meer drum ‘n’ bass (Kryptic Minds, Nymfo, Kahn) en house (DJ EZ, Detroit Swindle, Huxley) staat geprogrammeerd. Dubstep is sinds vorig jaar flink in populariteit gedaald, wat het een logische keuze maakt om een breder geori?nteerde line-up neer te zetten.

Eén van de eerste artiesten die we zien is de Britse dubstep-dj Kromestar. Dubstep mag dan wel niet zo populair meer zijn als voorheen, maar tijdens deze set is daar niets van te merken. Zo vroeg in de middag blijkt de dubstepstage het enige podium waar meer dan een handvol festivalgangers te vinden is. Sterker nog, de zaal is nu al bijna tot de nok toe gevuld en de sfeer zit er al goed in. Terwijl Jameszoo op de mainstage te kampen heeft met een amper gevulde zaal waarin het publiek geen aandacht aan hem schenkt, krijgt Kromestar alle aandacht van zijn publiek. Hij draait dan ook meer dan uitstekend en mixt feilloos eigen werk met oude en nieuwe dubsteptracks en laat tussendoor zelfs wat house horen. Het is echter toch de oude dubstep die in de set van Kromestar het meeste aandacht krijgt, en waar het publiek het meest op reageert. Dubstep is dan misschien dood verklaard, maar Kromestar zorgt vandaag voor een meer dan succesvolle wederopstanding.

Na Kromestar wordt de boeg omgegooid met de stevige drum ‘n’ bass-set van Nymfo. Het contrast tussen deze twee opeenvolgende sets is typerend voor het festival. Verschillende stijlen zijn op het festival vertegenwoordigd en zo hoor je steeds weer iets anders. Een groot verschil met vorig jaar, waar de set van TNGHT eigenlijk de enige variatie vormde op de veelheid aan dubstep-dj’s. Kromestar hield in zijn set een vrij laag tempo aan en liet af en toe de muziek stilvallen om de microfoon op te pakken. Ten opzichte van die set voert Nymfo het tempo enorm op, wat voor de zaal een welkome afwisseling vormt op de vaak nogal trage dubsteptracks die Kromestar liet horen. Wat opvalt, is dat het publiek op het festival niet uiteenvalt in liefhebbers van dubstep en liefhebbers van drum ‘n’ bass. De meeste mensen die bij de set van Kromestar stonden verwelkomen Nymfo met hetzelfde enthousiasme.

Na Nymfo verhuizen we richting de mainstage voor de liveset van Lone. Deze jonge Britse producer geldt als één van de meer progressieve artiesten op het festival. Hoewel Kromestar en Nymfo uitstekende sets gaven, kozen zij wel vaak voor de veilige weg. Lone durft daarentegen wat meer risico’s te nemen, wat resulteert in een spannendere set. In de ondertussen goed gevulde festivaltent laat hij een veelvoud aan stijlen horen wat resulteert in het eerste echte feestje in de grootste tent van het festivalterrein. Dit terwijl geen van de tracks die hij oplegt echt in lijn liggen met dubstep of drum ‘n’ bass, de sterkst vertegenwoordigde stijlen op het festival.

Na de set van Lone op de mainstage staat Kahn op de dubstepstage geprogrammeerd. Hij staat bekend om zijn trage, minimalistische mix van dubstep met reggae-invloeden, zoals te horen is op zijn bekendste eigen nummer ‘Badman City’. Kahn start zijn set dan ook uiterst traag, wat zorgt voor een zeer rustige en gemoedelijke sfeer in de tent. Na verloop van tijd gaat dit echter behoorlijk vervelen, en lijkt Kahn geen indruk meer te maken op het publiek. Veel te laat kiest hij ervoor om eigen track ‘Badman City’ op te leggen, waardoor het publiek een beetje opleeft. Dat moment lijkt ook voor hemzelf een wake-up call te zijn, want hierna schroeft hij het tempo een stukje op. Zijn set had net dat ene beetje extra kracht nodig, want het resterende halfuur weet Kahn de aandacht van het voltallige publiek op zich te vestigen en houdt hij de hele tent aan het dansen. Het is jammer dat de anderhalf uur durende set pas zo laat een piek beleeft, maar het laatste halfuur blijkt uiteindelijk wel één van de sterkste momenten van het hele festival te zijn.

Niet lang daarna is het tijd voor de laatste optredens van het festival. Daarbij blijkt DJ EZ, die de Colors stage mag afsluiten, verreweg het meeste publiek naar zich toe te trekken. De 39-jarige Londenaar is vooral bekend geworden als radio-dj, maar heeft ook naam gemaakt als club-dj. Het zal echter vooral zijn fenomenale Boiler Room-dj set?van vorig jaar zijn geweest die hem deze prominente plek op het festival heeft opgeleverd. Daarin mixte hij razendsnel en feilloos allerlei stijlen door elkaar, met uiterst dansbare house-ritmes als rode draad. Vanavond in de Colors-tent laat DJ EZ hetzelfde trucje zien en horen. In anderhalf uur horen we tientallen tracks voorbijkomen, ofwel volledig, ofwel als slimme sample over een ander nummer heen. Zo weet EZ Nirvana’s ‘Smells Like Teen Spirit’ op te volgen met Disclosure’s ‘You & Me’, zonder aan dansbaarheid in te boeten. Ondanks het draaien van dergelijke hits wordt de set echter nooit lomp of simpel, hiervoor draait DJ EZ simpelweg te goed. Het zorgt ervoor dat hij zelfs wegkomt met het opleggen van Daft Punk’s ‘Get Lucky’, een nummer dat de meeste mensen ondertussen al wel zat zijn. DJ EZ krijgt er echter iedereen, tot buiten de festivaltent aan toe, mee aan het dansen.

De afsluitende set van DJ EZ vormt daarmee het absolute hoogtepunt van een toch al behoorlijk geweldige festivaldag. Wat opvalt, is dat Lockdown zich minder is gaan toeleggen op dubstep alleen, maar dat vooral house veel meer aandacht krijgt dit jaar. Het zorgde niet alleen voor een veelzijdiger festivaldag, maar ook voor een veelzijdiger publiek, wat kan betekenen dat Lockdown volgend jaar nog een beetje kan groeien in bezoekersaantal. Hopelijk kan Lockdown daarmee uitgroeien tot een vaste kracht in het Nederlandse festivalcircuit, want de formule die ze dit jaar hanteerden werkt uitstekend en smaakt naar meer.