Local Natives @ Paradiso, Amsterdam

Het Amerikaanse Local Natives heeft al vaker in Nederland opgetreden, maar nog nooit eerder in de grote zaal van Paradiso. In 2010 stond de band nog in de bovenzaal van dit Amsterdamse poppodium en had misschien niet durven dromen de magie van de grote zaal mee te mogen maken. Toch lukt het ze vanavond om de zaal goed vol te krijgen. De band heeft voor hun eerste show van de Europese tour vanavond twee support acts die de zaal op mogen warmen. Wij komen binnen wanneer support act nummer twee, Cloud Control, stipt op tijd het podium betreedt.

Het Australische Cloud Control heeft afgelopen september hun tweede album Dream Cave uitgebracht, dat op de redactie niet erg lovend is ontvangen. Na debuut Bliss Release bevat het nieuwe album namelijk een heel andere sfeer. Helaas pakt dit op het podium ook niet helemaal goed uit. De band is gehuld in een nevel van rook, die wordt opgelicht door blauwe of rode lichten. De aftrap van hun korte set wordt gedaan met ‘Scream Rave’, een track waarin de stem van frontman Alister Wright compleet wordt vervormd. Deze stemvervorming komt terug in ‘The Smoke The Feeling’, maar dit keer is het de stem van toetseniste Heidi Lenffer. De band gebruikt erg veel electronica, verblindt het publiek met misplaatste stroboscopen en is door de rook op het podium bijna niet te zien. Al deze elementen werken niet echt in hun voordeel.?Het enige hoogtepuntje van de set is ‘Gold Canary’, van debuut Bliss Release, dat met een intermezzo van het nummer ‘Pepper’ van The Butthole Surfers de sleur uit de set haalt.

Een heel ander verhaal is de knallende start van Local Natives. De vijf hipsters uit het zonnige Californi? zijn voor het publiek gelukkig wel goed te zien en starten de set met het energieke ‘Breakers’ van hun laatste album Hummingbird, dat netjes overloopt in ‘World News’. De bandleden staan zichtbaar met plezier op het podium en er wordt met overgave gezongen en gespeeld. De samenzang die zo typerend is voor de muziek van Local Natives komt ook erg goed uit de verf, iets wat ook naar voren komt in ‘Waning Sign’, dat a capella wordt ingezet door frontman Taylor Rice, gitarist Ryan Hahn en toetsenist Kelcey Ayer. Deze cover van Talking Heads wordt net iets anders uitgevoerd dan op plaat, wat het nummer live extra kracht meegeeft.

Het debuutalbum van Local Natives, Gorilla Manor, kent vooral vrolijke liedjes, terwijl Hummingbird ook wat zwaardere onderwerpen bevat die worden ondersteund door rustigere muziek. Deze diversiteit doet het ook goed op het podium, er zit namelijk en fijne flow in de set, met goede afwisseling tussen up- en downtempo nummers. Het mooie ‘You And I’ is een goed voorbeeld van een gevoelig downtempo nummer, dat met een diepe drumsound op een drumpad wordt ingezet. Toetsenist Kelcey Ayer heeft een mooie, krachtige stem die zich goed leent voor de uithalen die in dit nummer voorkomen. Hij is dan ook de man die de hoofdvocalen in dit soort nummers voor zijn rekening neemt.

De complete reguliere set bestaat uit vijftien nummers, waardoor een groot deel van het repertoire van Local Natives aan bod komt. De gitaren knallen wanneer het moet, drummer Matt Frazier houdt de maat strak aan en de heren staan dynamisch op het podium te spelen. Dit heeft ook zijn uitwerking op het publiek, dat staat te swingen en te klappen in de zaal. De laatste track van de reguliere set is het semi-akoestisch gespeelde ‘Who Knows Who Cares,’ dat de band speciaal voor de tour zo in elkaar gezet heeft.

Maar de band geeft (natuurlijk) een toegift en doet dat met het gevoelige ‘Colombia’. Hiervoor heeft Kelcey Ayer een gitaar in zijn handen genomen en mag op het podium de plek innemen van Taylor Rice. Wederom weet Ayer met passie te zingen en te spelen. ‘Colombia’ loopt over in hrt meer uptempo ‘Heavy Feet’ en vervolgens wordt de avond afgesloten met het fijne ‘Sun Hands’, waarbij de band nog een keer alles uit de kast haalt. De muzikale show wordt hierbij ondersteund door zwaaiende hangende gloeilampen achter het podium, die de muziek extra kracht bijzetten. ‘Sun Hands’ markeert hiermee het einde van een prachtige, energieke set, waarmee Local Natives heeft bewezen live een dynamische en prikkelende show te kunnen neerzetten.