De Jeugd van Tegenwoordig @ Maassilo, Rotterdam

Iedereen die zo nu en dan een Nederlands (of Vlaams) festival bezoekt heeft ze wel eens gezien: De Jeugd van Tegenwoordig. Voor ondergetekende was het echter, hoe ongeloofwaardig het ook klinkt, de eerste show van de heren. De locatie voor deze Jeugd-ontmaagding zou aanvankelijk de Rotterdamse Corso zijn, maar door het faillissement van deze zaal wordt de show verplaatst naar de Maassilo. Enerzijds een goede stap, aangezien Corso voor concerten een vreselijke zaal was, maar anderzijds is de Maassilo in dit opzicht ook niet veel beter.

img_3462

Dit is vanavond dan ook een grote ergernis tijdens het concert. Het geluid is verre van optimaal, waardoor de beats van Bas Bron de raps van Faberyayo, Willie Wartaal en Vjeze Fur vrijwel de hele tijd overstemmen. Maar het publiek lijkt hier weinig van te merken, waarschijnlijk vooral omdat iedereen de teksten van de vier albums praktisch kan dromen. Al vanaf opener ‘Hollereer’ heeft het viertal de zaal al volledig in zijn greep en deze greep wordt alleen maar strakker. Vooral in de eerste drie kwartier van het concert, waar, op ‘Een Barkie’ na, geen enkel nummer van het nieuwe “Ja, Natúúrlijk!” voorbijkomt, gaat Nederlands meest geliefde rapformatie als een trein. ‘Watskeburt?!’, ‘Tante Lien’, ‘Deze Donkere Jongen Komt zo Hard’, ‘Sexy Beesten’; de grootste hits van de Jeugd komen al vroeg voorbij.

img_3248

Na de eerste drie kwartier is het echter wel tijd voor het jongste wapenfeit, waarvan ‘Space Koibois’ de spits af mag bijten. Het is pas bij dit nummer dat de geniale visuals opvallen. Net als de teksten van de Jeugd zijn de visuals tijdens de nummers briljant in hun belachelijkheid. Planeten met cowboyhoeden, het doek dat letterlijk valt na ieder nummer; hoe cheesier, hoe beter. Na ‘Space Koibois’ volgen vooral nummers van het eerste deel van “Ja, natúúrlijk!”: ‘Op een Sexuale Wijze’, ‘Bewuste Sabotage’ en ‘Het Mysterie van de Koude Schouder’ komen allemaal voorbij. Welke nog wel missen zijn ‘De Formule’ en nieuwe publieksfavoriet ‘Gekke Boys’. Maar het wachten wordt zeker beloond, want na de afsluiting van de originele set komt Bas Bron in zijn eentje aanlopen en klinkt het keihard door de zaal: “DUS DIT IS JULLIE STUDIO?/JIJ MAAKT DIE BEATS?”. Vervolgens klinkt uit de keel van de gehele zaal ‘Gekke Boys’ en wordt hierna slim overgegaan in de logische afsluiter: ‘De Formule’.

img_3689

In tegenstelling tot het hoogtepunt wat tijdens de afsluiter op het podium bereikt wordt, wordt er in de zaal opnieuw een dieptepunt bereikt. Het publiek gaat meerdere keren veel te ver in het feestgedrag met hun “HEEE-HOOO” op de beat en door de locatie van de bar midden aan de linkerkant van de zaal is het heen-en-weergeloop ook niet tegen te houden. Meermaals wordt er ook, tot grote irritatie van een deel van het publiek, door enkelen tevergeefs naar voren gebeukt. Achterin de zaal is dit irritante gedrag gelukkig vele malen minder, waardoor er alsnog intens van de show genoten kan worden. Want of het nou kwalitatief allemaal goed is valt zeker te betwisten, maar daarvoor ga je toch eerlijk gezegd ook niet naar De Jeugd van Tegenwoordig. Naar De Jeugd ga je voor entertainment, want dat geven ze je als geen ander.

img_3710

Tekst: Tim van Meurs

Fotografie: Leonie Poot