Jaarlijst 2013: Norbert Bakker

Autre-Ne-Veut-Anxiety-1024x1024

  1. Autre Ne Veut – Anxiety
  2. Danny Brown – Old
  3. Touche Amore – Is Survived By
  4. A$AP Rocky – Long.Live.A$AP
  5. Locktender – Kafka
  6. Iceage – You’re Nothing
  7. Portugal. The Man – Evil Friends
  8. Denzel Curry – Nostalgic 64
  9. Vampire WeekendModern Vampires in the City
  10. A$AP Ferg – Trap Lord

Ondanks dat ik af en toe wel eens wat activiteiten doe die kunnen doorgaan voor het werk van muziekjournalist, ben ik me ervan bewust dat ik alles behalve een ook maar enigszins objectief beeld zou kunnen geven van wat dit jaar de beste releases waren. Ik check te weinig nieuwe releases en heb eigenlijk sowieso te weinig tijd om veel muziek te luisteren. Daarnaast is mijn smaak in de laatste paar jaren ontwikkeld tot een willekeurige opeenstapeling van hiphop, emotionele hardcore en hipsterige indie-bandjes, waarbij ik de grote releases meestal onbewust oversla. Dat resulteert dan in deze top 10.

Op de eerste plek staat een plaat die mij uit het niets compleet verrast heeft. Zonder verwachtingen ging ik in Autre Ne Veut‘s Anxiety, maar nadat het eerste nummer tijdens de eerste luisterbeurt was afgelopen wist ik eigenlijk al dat dit mijn favoriete plaat van het jaar zou worden. Emotioneel gejammer over een soort synthpoppige R&B-instrumentatie is wat er op Anxiety te horen is. De zang kan niet iedereen bekoren waardoor je deze plaat wat mij betreft in te weinig jaarlijsten terug kan vinden. Mij kan je er in ieder geval altijd voor wakker maken.

Voor de rest is de volgorde vrij willekeurig, omdat ik alle platen op hun eigen wijze goed vind en ze daardoor lastig te vergelijken zijn. Denzel Curry’s Nostalgic 64 was een verrassing, omdat ik niet verwacht had dat er zo’n toegankelijke plaat uit de Raider Klan-hoek zou komen, die gelukkig niet hoeft in te leveren aan rauwe zwartgalligheid. De grote onbekende in de lijst zal ongetwijfeld Locktender zijn. De band bestaat echter uit leden van Men as Trees dus ze maken screamo met een veelheid aan post-rock-elementen.