Cross-linx Eindhoven 2014

De Nederlandse harpiste Lavinia Meijer kondigt haar laatste nummer lachend aan. Speciaal voor Cross-linx schreef ze een harpbewerking van Radiohead-klassieker ‘Karma Police’, in de veronderstelling dat Jonny Greenwood op het festival zou spelen. De Radiohead-gitarist kwam niet, maar de bijzondere cover is tekenend voor de cross-overs tussen pop en klassieke muziek die te bewonderen zijn tijdens het rondreizende vierdaagse festival, dat sinds 2001 jaarlijks (op 2012 na) enkele Nederlandse steden aandoet. Na Rotterdam en Amsterdam is vanavond het Muziekgebouw in Eindhoven aan de beurt.

In de kleine zaal trapt de Brit?Douglas Dare de avond af. Zijn debuut-EP?Seven Hours verscheen vorig jaar bij het Erased Tapes-label van onder meer ?lafur Arnalds en Nils Frahm, maar de muziek van Douglas neigt meer naar die van een klassieke singer-songwriter. Op het podium wordt hij aanvankelijk bijgestaan door een drummer, maar het indrukwekkendst is zijn solo-vertolking van ‘Caroline’. Met de verhalende songs en breekbare stem komt de Rufus Wainwright-vergelijking regelmatig om de hoek koekeloeren: het in mei te verschijnen debuut-album kan wel eens een fraaie worden.

Door naar de eerste headliner van het festival. De neo-klassieke componist??lafur Arnalds?is de afgelopen jaren niet weg te denken uit Nederland: vorig voorjaar speelde de IJslander drie shows in Nederland, en in december stond hij nog in de sfeervolle Sint Janskerk op het Le Guess Who?-festival in Utrecht. De razend populaire twintiger krijgt vandaag hulp van het filharmonisch orkest. Dat zorgt onder andere voor mooie uitvoeringen van ‘Hands, Be Still’, ‘Near Light’ en ‘Old Skin’, waarbij Agent Fresco-zanger Arnór Dan de (bizar hoge) vocalen voor zijn rekening neemt. Fraai zijn ook de visuals: met behulp van een Kinect worden de bewegingen op het podium direct omgezet in animaties op groot doek. Minpunt: bij enkele songs staat de drumcomputer zo hard, dat de fletse beats het strijkorkest vrijwel volledig overstemmen.

Terug naar?Lavinia Meijer in de kleine zaal. De harpiste begint nota bene met ‘Tomorrow’s Song’ en ‘Erla’s Waltz’, beide geschreven door ?lafur Arnalds. Schitterend is de harpbewerking van de Philip Glass-compositie ‘Metamorphosis’, waarmee ze onbedoeld nog een link legt: Pearl Jam gebruikt dit stuk al jaren als opkomstmuziek tijden haar liveoptredens. Op haar eigen drieluik ‘Lying Piece of Shit’, ‘From The Time She Was A Baby’ en ‘That’s It, Your Honour’ maakt ze gebruik van voice-samples van New Yorkse lowerclassvrouwen. Een mooie mix van experiment en herkenning, waarmee Lavinia voor veel aanwezigen een aangename kennismaking met de harp bewerkstelligt.

De tweede headliner is ook Scandinavisch, maar dat is de enige overeenkomst tussen?José González en ?lafur. Fans van zijn solowerk hebben lang moeten wachten: in 2011 stond de Zweed voor het laatst in zijn eentje op een Nederlands podium tijdens Motel Moza?que. Daarna was er vooral aandacht voor zijn band Junip, waarmee José misschien wel zijn beste albums maakte, maar waarvan vanavond alleen ‘Line of Fire’ op de setlist staat. De ingetogen González geeft een alles-in-één-optreden. Eerst twintig minuten solo, met zijn herkenbare ritmische gitaartokkel-songs als ‘Deadweight On Velveteen’ en ‘Hints’. Dan verschijnen een pianist en drummer, en volgt een Junip-achtige akoestische krautrocksessie. Maar het laatste half uur is het indrukwekkendst: met volledig orkest speelt hij onder meer Walter Mitty-soundtrack ‘Stay Alive’ en Massive Attack-cover ‘Teardrop’. Later dit jaar verschijnt zijn eerste solo-plaat sinds 2007.

Nog zo’n geinige cross-over:?My Brightest Diamond?sluit het festival in de foyer af met de Detroit Party Marching Band als begeleidingsband, hetgeen een verrassend sterke combinatie blijkt. Niemand heeft het dan nog over Patrick Wolf, die na ruzie met de gastmuzikanten het rondreizende festival vaarwel zei met een?cynische tweet.?Na geslaagde edities met onder meer The National, Efterklang en Eels biedt ook dit jaar Cross-linx weer een aangename mix tussen hedendaagse popmuziek en (facetten van) klassieke muziek.