The Kyteman Orchestra: The Jam Sessions @ Effenaar, Eindhoven

Geen setlist, geen ingestudeerde nummers, maar een reeks shows die ter plekke volledig ge?mproviseerd worden. ‘The Jam Sessions’: dat is, na Kyteman’s Hiphop Orchestra en enkele ‘normale’ tours met The Kyteman Orchestra, het nieuwe idee van creatieveling Colin Benders (beter bekend als Kyteman). Geniaal? Gekkenwerk? Dat valt nog te bezien. Het project trapt af in een stijf uitverkochte grote zaal van de Effenaar in Eindhoven.

Bij binnenkomst in de Effenaar wordt de bezoeker een ‘programmaboekje’ overhandigd; vooral gevuld met uitleg over het concept, en dus dat er eigenlijk geen programma is. “Everything you hear tonight will be played for the very first time. And after tonight, it will never be played again.”, duidelijke taal. Wel belangrijk is dat in het boekje ook?het 21-koppige orkest aan het publiek wordt voorgesteld, naast Kyteman ongetwijfeld de helden van de avond.

Het publiek reageert vol enthousiasme wanneer de bandleden het podium op druppelen. Het is lastig; normaal wordt er in een recensie gerept over welke songs van welke albums er gespeeld worden, maar dat is dus nu totaal niet aan de orde. In een dik uur komt er muziek voorbij die in een jazzclub zou passen, er is natuurlijk hiphop, maar ook muziek die geschikt zou zijn voor in de nieuwe James Bond-film, voor De Droomvlucht in De Efteling, voor een computergame, voor grote theaters of concertgebouwen,?we horen vleugjes loungemuziek en zelfs wat salsa-achtige latinostukken. De muziek is all over the place, maar toch voelt het geheel niet onsamenhangend. De groep stopt maar drie of vier keer heel even met spelen, zodat Benders wat tegen het publiek kan vertellen. Onder meer over de gebarentaal die ze ontwikkeld hebben om de jams te stroomlijnen en over hoe alle sessies worden opgenomen voor het web.

Opperste concentratie is te lezen op de gezichten van de orkestleden, Kyteman gaat volledig uit zijn dak in zijn dirigentenrol, terwijl hij af en toe ook heel ogenschijnlijk beheerst op de grond gaat zitten. Er wordt?gerapt door Pax en Dox, maar ter plekke lyrics verzinnen op muziek die je nog nooit hebt gehoord blijkt lastig; het is daarom mooi om te zien dat rapper/zanger Pax op een gegeven moment op het ritme van de muziek teksten ‘voorleest’ uit een boekje. Benders zorgt ervoor dat alle muzikanten aan bod komen en hun momenten kunnen pakken. Bij vlagen is hij zichtbaar ontroerd; door trots en liefde voor ‘zijn band’ en de muziek? Of overweldigd door het enthousiasme van het publiek? Wie zal het zeggen. Het is duidelijk dat, wanneer de band na ongeveer een uur stopt met spelen, het publiek meer wil.

Kyteman komt terug het podium op: “Dit is normaal gesproken het moment dat we zeggen dat we geen nummers meer hebben om te spelen en of het goed is dat we even jammen”. Gelukkig is de groep bereid nog even een stukje te jammen, bij wijze van toegift. Kyteman neemt voor het eerst deze avond zelf zijn trompet op en speelt een weergaloze solo, het orkest valt in en in de toegift (één nummer van bijna een half uur) wordt naar een muzikale climax toegewerkt.

Het is bijzonder om getuige te mogen zijn van dit creatieve proces. Kyteman heeft opnieuw een bijzonder project bedacht en live kwam dit in Eindhoven bijzonder goed uit de verf. Er zat heus af en toe wel even een kort inkakmomentje of een klein missertje in de show, maar?overall is dit gewoon een avond topvermaak van grote klasse.

 

1 Comment

Comments are closed.