Applescal – For

Applescal - For (115x115)(Album – Atomnation) Atomnation is het platenlabel dat Pascal Terstappen, ook wel bekend als Applescal, samen met compagnon Guido Hollaers heeft opgezet. Onder andere David Douglas, wiens muziek erg goed werd ontvangen op de redactie, en Weval staan hier getekend. Vanwege het succes van het label is Terstappen sinds kort teruggekeerd uit Berlijn, waar hij zijn nieuwste plaat For creëerde. Hoewel Applescal met zijn 27-jarige leeftijd nog niet zo oud is, heeft hij wel besloten om voortaan alleen nog als dj op te treden. Deze keuze gaf hem tijdens het maken van For de vrijheid om te maken wat hij echt mooi vond.

En dat heeft succesvol uitgepakt. For begint meteen indrukwekkend met ‘Like You Do’, dat met verschillende geluidsfragmenten vrij ingetogen aftrapt, maar direct je aandacht grijpt. Vervolgens het sprankelende ‘Matter’, waarin wederom veel gesampled wordt. Dit is iets dat Applescal deze plaat bewust heeft gedaan, aangezien muziek maken volgens hem niet te veel een trucje mag worden. Daarom is op deze plaat veel Japanse muziek gesampled en opnieuw in elkaar gezet en dat levert een heldere sound op. De opbouw van de nummers zit goed in elkaar en door de verscheidenheid aan samples blijft het prettig om naar te luisteren.

‘For Lovers’ en ‘Overseas’ zijn wat killer en iets meer klassieke elektronica, terwijl in ‘Moabit’ het tempo omhoog gaat en de bass hier een beetje power geeft. Toch wordt het ook hier daarna wat lieflijk, door de heldere klanken die ‘Moabit’ kleuren. Het is de kracht van Applescal dat hij deze elementen naadloos aan elkaar lijmt, zonder dat het misplaatst klinkt. Een ander bijzonder nummer is ‘Flutes In The Air’, dat met zijn aparte klanken nog niet de twee minuten haalt. Het heeft eigenlijk het meeste iets weg van een orgel met een elektronisch tintje.

Een van de fijnste nummers op deze plaat is ‘Airports’, dat een aangenaam ritme heeft en je laat meedeinen op de wisselende melodieën. Applescal mixt verschillende elementen met elkaar en is hierdoor tegelijkertijd stoer en vernieuwend. De fluit-achtige klanken die ‘Airports’ kenmerken geven een zomers en vrij gevoel. Vervolgens loopt For hier ook alweer mee ten einde. Het kalme ‘Borrowing The Past’ is de hekkensluiter van het album. Al met al is For hiermee een vrij rustige plaat geworden. Iets dat Applescal waarschijnlijk bewust zo heeft gedaan, aangezien hij heeft aangegeven om het fijn te vinden om luistermuziek te maken. Dat is precies wat hier tot stand is gekomen. Een aangename luisterplaat.