Nils Frahm @ Paradiso, Amsterdam

Nils Frahm

De van oorsprong Duitse componist Nils Frahm was vorig jaar al te zien op festivals als Best Kept Secret en 5 Days Off in Paradiso. Zijn terugkeer naar Paradiso staat in het teken van de huidige Nils Frahm – Lost His Mind tournee. Tijdens deze tournee verscheen plotseling Solo, het ingetogen zevende studioalbum van Frahm. Met de opbrengst van de plaat hoopte de 32-jarige pianist een speciale piano te kunnen bekostigen.

Nils Frahm

Nils Frahm opent zijn concert met ‘Ode’, een nieuw liedje van Solo. Al na het aanslaan van de eerste drie tonen, schieten publiek en artiest meteen in de lach doordat een vallend bierbekertje de balans verstoort. Het zegt wat over de breekbaarheid van het nieuwe nummer, dat na deze korte interruptie meteen weer wordt hervat. Toch zijn er niet veel nieuwe pianocomposities te horen vanavond, aangezien Frahm al snel overstapt op één van de vele alternatieve instrumenten die op het podium uitgestald staan. Geen plek op de planken van Paradiso blijft onbenut. Zo heeft Frahm onder meer een zelfgebouwd orgel en een volledig ‘ontlede’ piano meegenomen.

Nils Frahm

Naast meer modern-klassiek georiënteerde stukken, speelt Frahm ook elektronische stukken. Daarbij komt ook een niet eerder verschenen nummer langs, dat langzaam opbouwt en de volledige aandacht van het publiek opeist. Meerdere keren klinkt er geïrriteerd ‘ssst’ als iemand bijvoorbeeld een bekertje omstoot. Na een hele poos eindigt dit bijzonder lange nummer abrupt. Het publiek luisterde vol beleving en antwoordt met een oorverdovend applaus. Kan ook niet anders, aangezien Frahm steeds verrassend uit de hoek komt en zijn instrumenten doorgaans op een niet voor de hand liggende manier bespeeld.

Nils Frahm

Tegen het einde van het concert vragen we ons alleen nog af waar het orgel voor dient. Wanneer Frahm het laatste nummer van de reguliere set aankondigt, wordt onze vraag al snel beantwoord. Dit laatste nummer is een geïmproviseerd stuk, dat aanvankelijk een nogal rommelige indruk maakt waardoor het geduld van het publiek op de proef wordt gesteld. Voor het eerst tijdens dit dik twee uur durende concert lijkt het publiek te verslappen, totdat er meer orde in het nummer komt. Zo luisteren we gaandeweg naar het imponerende ‘Says’, dat eerder verscheen op de liveplaat Spaces. Het repetitieve karakter mondt uit in een hoogtepunt wanneer er halverwege diepe bassen door Paradiso klinken. Kippenvel. Wat een artiest.

Nils Frahm