Indiestadt 2017: Portugal. The Man @ Paradiso, Amsterdam

Door Jeffrey Zweep 22 september 2017 Reacties staat uit voor Indiestadt 2017: Portugal. The Man @ Paradiso, Amsterdam

Elk jaar vindt er aan het eind van september in Hamburg het Reeperbahn Festival plaats. De crème de la crème van de mondiale indie-scene, de hits van nu, de hits van morgen, ze staan allemaal in de Duitse Hanzestad. Paradiso speelt daar dit jaar op in: de highlights van nu en de knallers van morgen staan onder de Indiestad-vlag in de grote en de kleine zaal van de vaderlandse poptempel in Amsterdam, al krijgen de festivaldagen een ‘t’ achter de naam en heet het dus Indiestadt. Dus.

Het is ruim tien jaar geleden dat Clap Your Hands Say Yeah haar titelloze debuutplaat heeft uitgebracht en het is een album van niveau gebleken. Een niveau wat de band met de opvolgers niet heeft weten te evenaren, maar toch probeert de band rond Alec Ounsworth (het enige échte lid, de band is wat organisatie betreft een soort PVV in muziekland) het dit jaar weer met The Tourist. De set bestaat vanavond dan ook voor het grootste gedeelte uit nummers van het eerste en het laatste album van de band, vandaag de dag opererend als viertal. De heren spelen behoorlijk strak en het applaus stijgt per nummer.

Toch vindt men achterin en aan de bars in de zaal het belangrijker om de weekendplannen te bespreken, de Grote Nederlandse Concertziekte. Er lijkt ook een bepaalde vibe in de zaal te hangen, niet die van een festival, maar die van hoofdact en minder belangrijke supportact. En dat is zonde, want het is zeer goed wat de heren ons vanavond voorschotelen. Het concept van dit Indiestad-festival is dat er als afwisseling ook bands in de bovenzaal spelen. Het is echter zo druk vanavond, dat de rij voor Close Talker in de bovenzaal inmiddels halverwege de trap komt. Hierdoor besluiten wij alvast een strategische plek te bemannen voor Portugal. The Man.

Wanneer de lichten doven en de tonen van ‘Unchained Melody’ van de Richteous Brothers wegebben, horen we ineens kerkklokken in de voormalig Amsterdamse kerk. En dan ineens die denderende percussie en die verchroomde riff, de intro die we allemaal kennen: Portugal. The Man opent de show vanavond namelijk met een instrumentale versie van Metallica’s ‘For Whom The Bell Tolls’, dat een medley vormt met Pink Floyd’s ‘Another Brick In The Wall Part 2’ en het eigen ‘Purple, Yellow, Red & Blue’. Het geluid staat hard en de toon is gezet.

Hit ‘Feel It Still’ wordt al erg vroeg in de set gespeeld en het is slechts een van de drie nummers van nieuwe plaat Woodstock die vanavond de revue passeren. Nee, de hoofdrol is vanavond weggelegd voor In The Mountain, In The Cloud en in ietwat mindere mate Evil Friends. En toegegeven, die zijn toch ook nét iets beter in vergelijking met die nieuwe plaat.

Hoogtepunten vanavond zijn de immens lange versie van ‘All Your Light (Times Like These)’, met wat snippets van The Beatles’ ‘She’s So Heavy’ en een heerlijke ‘Once Was One’ van eerstgenoemde plaat en een bizar sterke en zware uitvoering van ‘Atomic Man’, misschien wel hun beste nummer, van laatstgenoemde plaat. Over zwaar gesproken: de percussie staat vanavond erg zwaar en voorin de mix, de bass klinkt extreem wollig en de gitaar staat bij vlagen op standje glam-rock. En hoorden we daar nou een dubbele bassdrum? Het is vanavond een nogal Heavy Portugal. The Man.

Na die heerlijke rammer die ‘Atomic Man’ heet, is het tijd voor wéér een cover: ‘Don’t Look Back In Anger’ van Oasis. Helemaal niet heavy, maar het publiek in Paradiso gaat wél helemaal los. De vraag is of zoveel covers nodig zijn. De openingsmedley was een fantastische manier om het publiek op het verkeerde been te zetten, de subtiele stukjes van The Beatles later in de set waren precies subtiel genoeg, maar deze afsluiter is eigenlijk overbodig. Helemaal wanneer blijkt dat het de afsluiter van de avond is. ‘Sorry jongens, maar sommige bandleden zijn te ziek om nog een toegift te spelen’, aldus bassist Zach Carothers. En daar moeten we het dan maar mee doen.

Je kunt geen reactie achterlaten.