RY X @ Koninklijk Theater Carré, Amsterdam

Door Julien L'Ortye 28 februari 2018 Reacties staat uit voor RY X @ Koninklijk Theater Carré, Amsterdam

Hij maakt sfeervolle elektronische liedjes samen met Frank Wiedemann – beter bekend als (een helft van) de graag geziene DJ Âme – onder de naam Howling en is bandleider bij het meer minimalistische gezelschap The Acid, maar Ry Cuming gooit toch de hoogste ogen als singer-songwriter RY X. De zegetocht van de Australiër lijkt eindeloos, met vanavond een optreden in Koninklijk Theater Carré als voorlopige kers op de taart.

Niet alleen vanwege die prachtige zaal, die vanavond overigens stampvol zit, maar ook omdat hij en zijn bandleden zich deze keer laten ondersteunen door de Amsterdam Chamber Orchestra, een orkest met (onder meer) een aantal zeer bevlogen violisten dat regelmatig te zien is het in het Concertgebouw.

Dankzij het orkest – en vooruit, ook dankzij de fantastische drummer die RY X bij zich heeft – krijgen de reeds bestaande nummers een stuk meer diepgang en gelaagdheid en klinken nieuwe nummers vele malen grootser dan we gewend zijn. Laat er geen misverstand over bestaan: dat is alleen maar positief.

Niet dat de nummers van debuutplaat Dawn – inmiddels al bijna twee jaar oud, maar nog steeds populair genoeg om zalen van dit kaliber mee te vullen – op zichzelf saai zijn, integendeel. Het is echter Cumings muzikaliteit die ervoor zorgt dat dit gezelschap vanavond zo veel indruk maakt. De op plaat zo klein gehouden set-opener ‘Sweat’ bijvoorbeeld, krijgen we vanavond in een perfect uitgesponnen en haast pompeuze versie voorgeschoteld. Het is altijd even afwachten hoe bijzondere projecten als deze in de praktijk werken, maar RY X laat er na een kleine tien minuten al geen twijfel meer over bestaan: dit werkt als een trein.

Hij struikelt ook niet over een van de valkuilen bij dit soort concerten – je liedje laten bedelven onder het grote(re) geweld van het orkest. Nee, niets van dat, het orkest versterkt de liedjes juist alleen maar. Dat is ontzettend knap en ondanks dat RY X eruitziet als een willekeurig van straat geplukte backpackhipster (inclusief baard), heeft hij door zijn dankbare en open houding toch een enorme gunfactor. Als publiek wíl je ook gewoon heel graag dat dit werkt. Hij bedankt hen meermaals op een manier waar de oprechtheid vanaf druipt, stelt zichzelf open en geeft uitvoerig de ruimte aan de mensen waarmee hij op het podium staat, inclusief voorprogramma Hannah Epperson.

Dit is zoals livemuziek bedoeld is, als royale toevoeging aan je muzikale beleving, vol verrassingen en beloond met een schijnbaar eeuwigdurende (en volledige terechte) staande ovatie. Er is dan ook maar een conclusie mogelijk: deze samenwerking verdient eigenlijk een groter podium. Het valt te hopen dat Lowlands doet wat ze moet doen.

Photo copyright: Juliën L’Ortye

Je kunt geen reactie achterlaten.