Ray LaMontagne – Part Of The Light

RCA / Sony Music

Ray LaMontagne laat op zijn nieuwste plaat een behoorlijke ontwikkeling horen. Na het vrij experimentele Ouroboros van twee jaar geleden, brengt  de Amerikaan met Part Of The Light een album dat goed in balans is.

Een mooi samenspel van akoestische gitaren leidt albumopener ‘To The Sea’ in met een stijl die we van Ray LaMontagne kunnen verwachten. Door een intro van 30 seconden laat het mystieke stemgeluid van LaMontagne gelukkig niet lang op zich wachten. Als na een kleine minuut de eerste synthesizer subtiel op de achtergrond wordt ingezet, wordt langzaamaan de stijl hoorbaar die typerend is voor het album: een mix van folk en psychedelische synthesizers die het geheel een warm en dromerig karakter geven.

Na vijf albums waarop folk en pop de boventoon voeren, komt LaMontagne in 2016 met een behoorlijk nieuw geluid op Ouroboros. Door een heersende klank van psychedelische rock en een aantal nummers met stevige, elektrische gitaren wordt de folk wat meer naar de achtergrond gedreven. De trend op Ouroboros is, na vijf platen zonder schokkende ontwikkelingen, op zich een positieve. Echter, door het experimentele karakter vallen enkele passages wat uit de toon, waardoor de juiste balans ontbreekt.

Op Part Of The Light is folk weer het dominante genre, maar de invloeden van Ouroboros zijn duidelijk hoorbaar. LaMontagne vormt de basis van de langspeler door zijn typische folk aan te vullen met de veelvuldige inzet van synthesizers en elektrische orgeltjes, zoals op het titelnummer en ‘It’s Always Been You’. De stevigere invloeden van Ouroboros dringen vooral door tot ‘As Black As Blood Is Blue’ en ‘No Answer Arrives’, maar ook op de single ‘Paper Man’. Deze zorgen voor een prettige afwisseling op de nummers die vooral een warm en dromerig karakter hebben en zijn goed over het album verdeeld. Hierdoor weet LaMontagne met Part Of The Light een uitgebalanceerde plaat neer te zetten.

Volg Ray LaMontagne:
Twitter
Facebook
YouTube
Instagram

 

8