Metropolis Festival 2019

Ieder jaar weer is het een gepuzzel van jewelste, wat heeft Metropolis te bieden en wat mag ab-so-luut niet gemist worden (zodat we later kunnen zeggen dat we die ene band nog gezien hebben, vóórdat ze in de grote zaal van Paradiso stonden).

In deze tijd van YouTube en Spotify is het niet meer alleen aan de platenbonzen wie gehoord wordt en wie een platencontract krijgt. Bands slingeren hun nummers het internet op en mensen gaan zelf opzoek naar muziek. Zo is een hype als Billie Eilish snel geboren. Ook vandaag blijkt het internet sneller dan de programmeur (het festival heeft het motto The Best You Never Heard Of begrijpelijk laten varen) en zien we veel ‘fans’ rondlopen. De leukste daarvan zijn toch de drommen (zeer jeugdige) fans bij Snelle die alles van voor tot achter mee kunnen zingen. Ook The Slow Readers Club (denk Editors/Depeche Mode) blijkt het kantelpunt van doorbreken al voorbij te zijn, met fans in T-shirts van de band gestoken wild meezwaaiend op het ritme van de muziek. En dan is er nog het Ierse The Murder Capital, de tegenhanger van Fountains D.C. die eerder dit jaar Rotown plat speelde tijdens Motel Mozaïque en momenteel nogal wat losmaken. De heren van The Murder Capital ogen minder boos en genadeloos dan hun landgenoten maar zorgen voor een goed gevulde tent (en een pit).

De bands die vandaag het meeste indruk maken zijn het Rotterdamse Les Robots (met Dave von Raven als opperrobot) het folky MT Joy en All Them Witches met hun onheilspellende gitaren (en na Rammstein in een uitverkocht De Kuip blijkt heel Rotterdam daar klaar voor).

Voor diegenen die niet wilden puzzelen waren wij erbij voor een fotoverslag en holden van podium naar podium om naast eerder genoemde bands ook Westerman, Dwayne Franklin & Daddy Jacob, Tabitha+Band, Donny Benét, Underground System, Yonaka, Yín Yín en Griz vast te leggen.