Roo Panes @ Paradiso, Amsterdam

Na een uitverkocht concert in de Tuinzaal, november vorig jaar, en een uitverkochte Concertzaal afgelopen maart in Paradiso Noord, mag Andrew “Roo” Panes dit keer aantreden in de Grote Zaal van de Paradiso-kerk. In Amsterdam sluit de Brit zijn tour op indrukwekkende wijze af.

Met een kleine herfsttour doet de Engelse singer-songwriter Roo Panes voor de derde keer Paradiso aan naar aanleiding van zijn in juni 2018 uitgebrachte album Quiet Man. Na twee keer de Tolhuistuin te hebben uitverkocht,  is het de vraag hoe vol de 31-jarige Brit de Grote Zaal kan krijgen, maar dat blijkt nog niet mee te vallen. Hoewel de stoelen die voor het podium staan opgesteld goed gevuld zijn, is er op de balkons nog veel ruimte te vinden. Maar als Panes zijn set begint met ‘Message To Myself’ laat het aanwezige publiek meteen zien dat het vanavond voor de muziek is gekomen, door zich muisstil te houden en zich met volle aandacht mee te laten sleuren in de fijne sfeer die Panes onmiddellijk weet te creëren.

Deze sfeer zet Panes (gitaar en zang) neer met vijf andere muzikanten: een gitarist, een mandolinespeler, een toetsenist, een violist en een cellist. Misschien mag je het ook wel verwachten tijdens het laatste concert van een tour, maar het is al snel duidelijk de zes op het podium ontzettend goed op elkaar zijn ingespeeld. Hoewel Panes een prachtige donkere stem heeft, liggen zijn vocalen vanavond minder op de voorgrond dan op zijn platen, waardoor de arrangementen nog beter uit de verf komen. Ondanks het wat dromerige karakter, hebben Panes’ liedjes veelal een positieve vibe, dat goed naar voren komt in nummers als ‘Ophelia’ en ‘Land Of The Living’. Het volle geluid en de energie die de muzikanten weten te creëren is bijzonder, helemaal als je bedenkt dat er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van percussie. 

Ook als zijn collega’s het podium verlaten en Panes twee nummers solo brengt, valt er weinig aan te merken op het optreden van de Engelse liedjesschrijver. Desondanks is dit toch het minst interessante deel van het concert. Zodra de overige muzikanten terugkeren op het podium, blijft de set tot het eind van een constant en hoog niveau. Als Panes het laatste nummer aankondigt staat hij stil bij dit bijzondere moment; dit zal namelijk voorlopig het laatste nummer zijn dat hij live ten gehore brengt. Hierna gaat hij eindelijk naar huis, nadat tour op tour volgde, om eindelijk weer nieuwe nummers te schrijven. Maar natuurlijk krijgt het publiek in Amsterdam even later nog een toetje. In een onversterkte uitvoering van ‘Know Me Well’ komen de stemmen van Panes en de vrouwelijke toetsenist prachtig samen met het spel van de overige muzikanten. Zo sluit het zestal op een intieme en indrukwekkende wijze een ijzersterk concert af.